ימים ולילות

עברית

תאום הדוק בין חיידקי המעי שלנו לשעון הביולוגי חשוב במניעת השמנה והפרעות באיזון סוכר

פעם היינו קמים בצאת החמה והולכים לישון כשהחשיך. אבל אז החלה המהפכה התעשייתית, הומצאה נורת החשמל, אנשים התחילו לעבוד במשמרות בכל חלקי היום ולטוס כדרך קבע למקומות מרוחקים. מחזור הערות והשינה של בני-האדם, שעוצב באבולוציה במשך מליוני שנים, הופרע תוך כמאה שנים בלבד. במחקר חדש, שמתפרסם היום בכתב-העת המדעי Cell, מדעני מכון ויצמן למדע גילו, לראשונה, שפעילותם של החיידקים שלנו משתנה בהתאם לשעות היום השונות, ומושפעת מהשעון הביולוגי שלנו. עוד הם גילו שהפרעה בשעון הביולוגי, שממנה סובלים מיליוני אנשים העובדים במשמרות או טסים באופן תכוף, מביאה לשינויים משמעותיים בהרכב ובתפקוד חיידקי המעי שלהם, שמביאים לסיכון להתפתחות השמנה והפרעות במשק הסוכר.
בשנים האחרונות מתחזקת התפיסה שאוכלוסיית החיידקים שבגופנו היא למעשה איבר גדול, בעל השפעות מרחיקות לכת על חלקים נרחבים מפעילות הגוף האנושי. זאת הסיבה שתלמיד המחקר כריסטוף טהייס, ממעבדתו של ד"ר ערן אלינב במכון ויצמן למדע, הוביל מחקר שבדק האם פעילות חיידקי המעיים מתרחשת באופן מחזורי. במהלך המחקר, גילה טהייס, בשיתוף פעולה עם דודי זאבי ממעבדתו של פרופ' ערן סגל ומעיין לוי ממעבדת אלינב, מחזוריות קבועה בהרכב ובתפקוד אוכלוסיות מסוימות של
חיידקים במהלך היום והלילה. מתברר כי למרות החושך המוחלט במערכת העיכול שלנו, מזהים החיידקים את מחזורי הערות והשינה באמצעות הזמנים שבהם אנחנו אוכלים ומתזמנים את פעילותם בהתאם לפעילותינו.
כדי להבין האם יש חשיבות רפואית לממצאיהם, החליטו החוקרים לגרום ל"ג'ט לג" ("יעפת") בעכברים, באמצעות מודל הכולל העברתם החוזרת מחדר חשוך לחדר מואר. בעקבות יצירת היעפת, הפסיקו העכברים לאכול באופן מסודר, ובכך שיבשו את מחזוריות פעילות החיידקים שלהם ואת הרכבם – דבר שהוביל להשמנה ורמות סוכר גבוהות. כדי לוודא את ממצאיהם, העבירו המדענים את חיידקי המעיים של עכברי היעפת לעכברים סטריליים ונטולי חיידקים. כתוצאה מכך, גם העכברים הסטריליים (לשעבר) השמינו ופיתחו רמות סוכר גבוהות.
המדענים גילו מחזוריות דומה של פעילות חיידקי מעי גם בבני-אדם, והראו בניסויים ראשוניים את השפעת ההפרעות במחזור הערות-שינה באנשים על משק החיידקים שלהם. קבוצת המחקר הטיסה שני אנשים מארצות-הברית לישראל, ואספה מהם דגימות חיידקים לפני הטיסה, יום אחרי הטיסה (בשיא היעפת) ושבועיים לאחר מכן – כאשר התאוששו משינויי הזמן. הפרעות משמעותיות בהרכב ובתפקוד החיידקים התגלו בשני הנבדקים בזמן היעפת, והם חזרו למצבם התקין לאחר שהתאוששו. כדי לבדוק האם הפרעות אלה גורמות לנטייה להשמנה ולרמות סוכר גבוהות, הושתלו חיידקי המעי שנאספו בזמן היעפת לעכברים סטריליים, ואלה פיתחו עלייה משמעותית במשקל, יחסית לעכברים בהם הושתלו חיידקי מעי מלפני היעפת או אחרי התאוששות מהיעפת. תוצאות ראשוניות אלו מצביעות על כך שהפרעות בשעון הביולוגי ביונקים, ובכללם בני-אדם, מביאות להפרעות בתפקוד החיידקים שלנו, ועלולה לתרום להתפתחות הפרעות כמו השמנה והפרעות באיזון סוכר.
פרופ׳ סגל: ״יכולת החיידקים שלנו לזהות את שעוננו הביולוגי מוכיחה שוב עד כמה הדוק הקשר בינינו לבין החיידקים שלנו, וכמה כל הפרעה לקשר הזה יכולה להשפיע על בריאותנו״.
ד"ר אלינב: "ממצאינו מעלים את האפשרות שהעלייה הגדולה בשכיחות ההשמנה, וסיבוכיה  בקרב בעלי הפרעות ערות-שינה ממושכות, נגרמת על-ידי ההפרעות הנלוות לחיידקים שלהם. אנו צופים שתגליותינו יסייעו לפתח טכנולוגיות חדשות לוויסות תפקוד החיידקים באנשים שאורח חייהם מחייב הפרעות תכופות במחזורי הערות-שינה, במטרה לסייע במניעת הסיכונים הבריאותיים הכרוכים באורח חיים זה".
עוד השתתפו במחקר: גילי זילברמן-שפירא, יותם סואץ, אנוק טנגלר, ליאור אברמסון, מירב כץ וד"ר חגית שפירא ממעבדת אלינב; טל כורם ממעבדת סגל; פרופ' אלון הרמלין, ד"ר יעל קופרמן וד"ר ענבל ביטון מהמחלקה למשאבים וטרינריים; ד"ר שלומית גלעד מהמרכז הלאומי לרפואה מותאמת-אישית על-שם ננסי וסטיבן גראנד; ופרופ' זמיר הלפרן וד"ר ניב זמורה מהמרכז הרפואי תל-אביב על-שם סוראסקי ומאוניברסיטת תל-אביב.

הקשר האינטרפרוני

עברית

חברת "ידע", זרוע היישומים של מכון ויצמן למדע, תשתף פעולה עם XL-protein מגרמניה בקידום יישומים של אינטרפרון משופר

חברת XL-protein מגרמניה וחברת "ידע", זרוע היישומים של מכון ויצמן למדע הודיעו על חתימת הסכם שיתוף פעולה ליישום מסחרי של מולקולת אינטרפרון משופרת שפיתחו מדעני המכון ומדעני XL-protein. ההסכם קובע כי "ידע" תייצג גם את המדענים מ-XL-protein ותוכל להעניק לחברות שונות רישיונות לפיתוח יישומים של מולקולה זו לטיפול במגוון מחלות, ובהן גם מחלות במערכת העצבים המרכזית.
אחד היישומים האפשריים של האינטרפרון המשופר עשוי להיות טיפול בחולים בטרשת נפוצה, מחלה כרונית קשה של מערכת העצבים המרכזית, אשר גורמת קשיים בתקשורת העצבית, ולעתים לשיתוק ולמוות. האינטרפרון המשופר החדש שפיתחו מדעני המכון תוכנן במיוחד כדי להיקשר חזק מאוד לקולטנים שלו. כתוצאה מכך הוא עשוי להוות בסיס לתרופה עתידית יעילה מאוד.
הפוטנציאל התרופתי של האינטרפרון החדש הוגדל גם בזכות שילוב הטכנולוגיה של חברת XL-protein, אשר משמרת אותו לזמן ארוך בדם החולה. טכנולוגיה זו קרויה שיטת ה-PAS, על-פי ראשי תיבות של חומצות אמינו אשר מחוברות לתרופה כדי להאריך את חייה.
האינטרפרון המשופר החדש נקרא PAS-YNSα8, ואפשר לייצר אותו בחיידקי E. coli, אמצעי זול ומאושר על-ידי רשויות הבריאות השונות. בניסויים בתרבית ובחיות מעבדה, הראה המבנה המולקולרי הזה רמת פעילות תרופתית גבוהה.
במחקר שפורסם באחרונה בכתב-העת המדעי Journal of Biological Chemistry, מדווחים המדענים כי אורך חייו של החומר התרופתי החדש בדם היה ארוך פי עשרה בהשוואה למשך חייהם של אינטרפרונים רגילים, וכי השימוש בשיטת PAS לא פגע ביעילות הפעילות הביולוגית (כאמור, בתרבית ובחיות מעבדה). המחקר נעשה בעכברים שבגופם פעלו (באמצעות הנדסה גנטית) קולטנים לאינטרפרון של בני-אדם. החומרהגן על עכברים אלה מפני מחלה הדומה לטרשת נפוצה ביעילות רבה יותר מאשר אינטרפרון-בטה, על-אף שתדירות ההזרקות הייתה פי ארבע נמוכה יותר והמינון היה פי 16 נמוך יותר. הובילו את המחקר ד"ר דניאל הררי ופרופ' גדעון שרייבר ממכון ויצמן למדע.
פרופ' שרייבר: "מחקרים טרום-קליניים (בחיות מעבדה) מראים כי החומר שפיתחנו עשוי להיות יעיל יותר מאשר אינטרפרון-בטה. בניסוי – בחיות - הוא נמצא בטוח, ולא עורר תגובות שליליות של המערכת החיסונית. יתכן שאפשר יהיה לתת אותה במינון נמוך יחסית בזריקות של פעם או פעמים בחודש, בזמן שכיום יש חולים עם טרשת נפוצה המקבלים מספר זריקות בשבוע. עם זאת, כמובן, יש לזכור שמדובר בניסויים בבעלי-חיים, ואנו מקווים שבקרוב אפשר יהיה לעבור לשלבים הבאים בתהליכי הפיתוח, ולבחון את יעילות החומר בטיפול בבני-אדם. אנו מודים לחברת מרק סרונו על תרומתה למחקר על השפעת אינטרפרונים במודל של טרשת נפוצה בעכברים".

ממתיקים מלאכותיים עשויים להגביר את הנטייה לסוכרת

עברית

ממתיקים מלאכותיים אמנם משווקים כתחליף סוכר למי שמבקשים להפחית ממשקלם, או לחולי סוכרת, אבל מחקר חדש שמתפרסם היום בכתב-העת המדעי Nature, מראה כי ייתכן שממתיקים אלה מגבירים את אי-הסבילות לגלוקוז ואת הסיכוי לחלות בסוכרת מבוגרים ובמרכיבים האחרים של התסמונת המטבולית. ד"ר ערן אלינב, מהמחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן למדע, הוביל את המחקר בשיתוף עם פרופ' ערן סגל מהמחלקה למדעי המחשב ומתמטיקה שימושית. "הצריכה הנרחבת של ממתיקים מלאכותיים במשקאות ובמאכלים עלולה לגרום להשמנת יתר ואפילו לתחלואה בסוכרת", אומר ד"ר אלינב.

התנגדות פנימית

במשך שנים תהו חוקרים כיצד ייתכן שממתיקים מלאכותיים דלי-קלוריות לא גורמים להפחתה במשקל הגוף. למעשה, מחקרים אחדים העלו את ההשערה שהשפעתם עשויה להיות הפוכה. המחקר – בהובלת תלמיד המחקר יותם סואץ ממעבדת אלינב, תוך שיתוף פעולה עם תלמידי המחקר טל קורם ודוד זאבי ממעבדתו של פרופ' סגל וגילי זילברמן-שפירא ממעבדתו של ד"ר אלינב – הוביל לגילוי כי אף-על-פי שממתיקים מלאכותיים לא מכילים סוכר, יש להם השפעה ישירה על יכולת גוף האדם לתעל ולעבד גלוקוז. אי-סבילות לגלוקוז, שמתפתחת כאשר הגוף לא מסוגל להתמודד עם כמות גדולה של סוכר, היא הסימן הראשון להתפתחות סוכרת מבוגרים והיבטים אחרים של התסמונת המטבולית.

בשלב הראשון של המחקר, נתנו המדענים לעכברים מים מהולים בשלושת סוגי הממתיקים המלאכותיים הנפוצים ביותר, במינונים שווי-ערך להנחיות שמינהל המזון והתרופות האמריקאי מאשר לשימוש. עכברים אלה פיתחו אי-סבילות גדולה יותר לגלוקוז, בהשוואה לעכברים ששתו מים ומי סוכר. כאשר חזרו המדענים על הניסוי בסוגים שונים של עכברים ובמינונים שונים של אותם ממתיקים, הם חזו בתוצאות דומות: חומרים אלה גרמו לאי-סבילות לגלוקוז.

בהמשך, בדקו המדענים את ההשערה שחיידקי המעיים מעורבים בתופעה זו ואולי אף אחראים לה. זאת, מכיוון שהם מגיבים לחומרים כמו ממתיקים מלאכותיים, שייתכן והגוף לא מזהה כ"מזון". ממתיקים מלאכותיים אמנם לא נספגים במערכת העיכול, אבל כאשר הם עוברים בה, הם באים במגע עם טריליוני החיידקים שבמעי.

המדענים טיפלו בעכברים בתרופות אנטיביוטיות שמחסלות אוכלוסיות שונות של חיידקי המעי שלהם. בעקבות הטיפול, נמנעה לחלוטין אי-הסבילות לגלוקוז, שנוצרה עקב החשיפה לממתיקים המלאכותיים. לאחר מכן, העבירו המדענים אוכלוסיות שלמות של חיידקי מעי מעכברים שצרכו ממתיקים מלאכותיים לעכברים סטריליים, המגודלים במתקנים מיוחדים נטולי חיידקים. כתוצאה מכך, גם אי-הסבילות לגלוקוז הועברה במלואה לעכברים המקבלים. ממצא זה סיפק הוכחה לכך שהשינויים בחיידקי המעי מתווכים באופן ישיר את ההשפעות המזיקות של הממתיקים המלאכותיים על רמות הסוכר ביונקים. קבוצת המחקר אף מצאה כי גידול אוכלוסיית חיידקי המעי מחוץ לגוף בתנאים נטולי חמצן, תוך כדי חשיפתה לממתיקים מלאכותיים, גרמה לשינויים בהרכב ובתפקוד החיידקים, שגרמו לאי-סבילות לגלוקוז כאשר הם הושתלו בעכברים סטריליים. בחינה מדוקדקת של ההרכב הגנטי והפעילות המטבולית של חיידקי המעי בעכברים הראתה כי חשיפה לממתיקים מלאכותיים מביאה לשינויים משמעותיים באוכלוסיית ובתפקוד של החיידקים במעי, כולל פעילויות הידועות כגורמות לנטייה להשמנה, לסוכרת ולתסמונת המטבולית בבעלי-חיים ובבני-אדם.

צילום באמצעות מיקרוסקופ אלקטרונים, המציג מעי דק של עכבר בריא, בו מקיפים החיידקים (החוטים) את סיסי המעי (הבליטות). מבנה המעי הדק בבני-אדם דומה מאוד.

האם חיידקי המעי של בני-האדם מתפקדים בדרך דומה? ד"ר אלינב ופרופ' סגל בחנו גם את הסוגיה הזו. בשלב ראשון, הם בחנו נתונים שנאספו במסגרת פרויקט התזונה האישית, אותו הם מובילים. מטרת הפרויקט, שהוא המקיף מסוגו בעולם, היא לבדוק את הקשר שבין התזונה לבין חיידקי המעי. בין נתונים אלה, הם מצאו קשר ישיר ומובהק בין רמת הצריכה של ממתיקים מלאכותיים (כפי שדווחה על-ידי משתתפי הפרויקט), לתצורות אישיות-ייחודיות של חיידקי המעי ולנטייה לאי-סבילות לגלוקוז. בצעד הבא, ערכו המדענים ניסוי מבוקר, בו הם ביקשו מקבוצה של מתנדבים, שלא נוהגים לאכול או לשתות ממתיקים מלאכותיים, לצרוך את החומרים הללו במשך שבוע. במהלך כל אותו שבוע נבדקו רמות הגלוקוז והרכבי חיידקי המעי בגופי המתנדבים.

ממצאים אלה הראו כי רבים מהמתנדבים, אך לא כולם, התחילו לפתח אי-סבילות לגלוקוז, וזאת כבר לאחר שבוע אחד בלבד של צריכת ממתיקים. הרכב חיידקי המעי של המתנדבים הסביר את השינוי הפתאומי: המדענים גילו שתי אוכלוסיות שונות של חיידקי מעי בבני-אדם – אוכלוסייה אחת שהגבירה את אי-הסבילות לגלוקוז לאחר צריכת ממתיקים, ואוכלוסייה שנייה שלא השפיעה על רמות הסוכר בשום צורה. ד"ר אלינב סבור כי תגובת החיידקים במעי לממתיקים המלאכותיים, בכל הנוגע למתנדבים שפיתחו אי-סבילות לגלוקוז, התבטאה בהפרשת חומרים שגרמו לתגובה דלקתית – המזכירה מנת יתר מסוכר. כך התחוללו שינויים ביכולתו של הגוף להשתמש בסוכר.

"תוצאות הניסויים שביצענו מדגישות את חשיבות ההתאמה האישית של רפואה ותזונה לבריאותנו", אומר פרופ' סגל. "אנחנו מאמינים שבחינה מקיפה של נתונים אישיים – שיאספו מהגנום, מחיידקי המעי ומהרגלים תזונתיים – עשויה לשנות את יכולתנו להבין כיצד אוכל ותוספי מזון משפיעים על בריאות האדם, ועל הסיכון לחלות במחלות שונות".

"מערכת היחסים של כל אחד מאיתנו עם חיידקי המעי האישיים שלנו מהווה גורם משמעותי בהבנת האופן שבו המזון שאנו צורכים משפיע עלינו, כולל הנטייה שלנו למחלות כמו השמנה וסוכרת", אומר ד"ר אלינב. "ממצאי המחקר מעידים על כך שצריכת ממתיקים מלאכותיים מביאה להתפתחות אותן הבעיות הבריאותיות שהם נועדו למנוע מלכתחילה. ממצאים אלה מחייבים בחינה מחודשת של הצריכה המאסיבית והבלתי-מפוקחת של חומרים אלה".

עוד השתתפו במחקר: כריסטוף אלכסנדר טהייס, אורי מזה וד"ר חגית שפירא ממעבדתו של ד"ר אלינב; ד"ר עדינה ויינברגר מקבוצת המחקר של פרופ' סגל; ד"ר אילנה קולודקין גל מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית; פרופ' אלון הרמלין וד"ר יעל קופרמן מהמחלקה למשאבים וטרינריים; ד"ר שלומית גלעד מהמרכז הלאומי לרפואה מותאמת-אישית על-שם ננסי וסטיבן גראנד; פרופ' זמיר הלפרן וד"ר ניב זמורה מהמרכז הרפואי תל-אביב על-שם סוראסקי ומאוניברסיטת תל-אביב; וד"ר דוד ישראלי מהמרכז לבריאות הנפש ירושלים שבבית-החולים כפר שאול.

התנגדות פנימית

בקרה סביבתית

מערכת הדם שלנו מורכבת ממגוון גדול של תאים "מומחים", כמו תאי דם אדומים, המובילים חמצן, וסוגים רבים של תאי דם לבנים, המספקים לגוף הגנה מזיהומים. כל אלה מתפתחים בתהליך ההתמיינות של תאי הגזע של הדם. כיצד נקבע עתידם ו"מקצועם העתידי" של תאי הגזע? מדענים ישראליים ממכון ויצמן למדע ומהאוניברסיטה העברית בירושלים, חשפו לראשונה מפה מפורטת של בקרת גנים בתהליך ההתמיינות, ולמדו ממנה עקרונות חדשים על הדרך שבה מבוקר תהליך ההתמיינות. לממצאים אלה עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על מחקר בסיסי ובהמשך גם על עולם הרפואה. בין היתר, הם עשויים להוביל לחשיפת המנגנון המולקולרי של מחלות רבות, לרבות הפרעות עצביות, אנמיה, לוקמיה ועוד. מממצאים אלה גם מצביעים על השפעה משמעותית יותר משחשבנו של גורמים סביבתיים על בריאותנו.

תאי הגזע של הדם מחדשים באופן שוטף את מלאי תאי הדם. בניגוד לרוב התאים בגופנו, מסוגלים תאים אלה להמשיך ולהתחלק למשך כל ימי חיינו, ובהמשך להתמיין ולהפוך לתא בוגר מסוג זה או אחר. תהליך ההתמיינות כולל מספר שלבים שבמהלכם מתחוללים כמה שינויים דרמטיים – אשר בסופם נוצר תא דם בוגר, המתמחה במספר קטן של משימות. תהליך זה מחייב "הפעלה" ו"כיבוי" של אלפי גנים בסדר מדויק ומווסת. פעילות הגנים נשלטת על-ידי רצפי בקרה (מתגים) קצרים בתוך הדי-אן-אי עצמו. הפעילות של איזור הבקרה מתבצעת בעזרת חלבונים יחודיים, הקרויים "היסטונים", שעוטפים את הדי-אן-אי. חלבונים אלה שומרים, בדרך כלל, על אזורי הבקרה במצב "כבוי", שנועד להבטיח כי לא תתבצע הפעלה לא רצויה. לכן, כדי "להפעיל" את ההוראות ולאפשר גישה לגורמים הרלבנטיים, יש "לפתוח" את מנגנוני הסגירה. ויסות שינויים אלה מושפע על-ידי גורמים סביבתיים.

ד"ר עידו עמית ותלמיד המחקר דוד לארה-אסטיאסו, מהמחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן למדע, עבדו בשיתוף עם פרופ' ניר פרידמן ותלמיד המחקר אסף ויינר, מבית-הספר להנדסה ולמדעי המחשב על-שם רחל וסלים בנין ומהמכון למדעי החיים על-שם אלכסנדר סילברמן שבאוניברסיטה העברית בירושלים. יחד, הם מיפו לראשונה את תהליכי ההפעלה והבלימה של החלבונים ההיסטוניים בתהליך התמיינות תאי הדם. המדענים פיתחו שיטת מיפוי אפיגנטית חדשה, אשר מאפשרת לדגום מספר קטן של תאים ולמפות את מצב ההיסטונים לאורך כל בסיסי הדי-אן-אי. שיטה זו איפשרה להם למפות לראשונה את השינוי בבקרה של מערכת תאי דם, מתא הגזע ועד לתאים הבוגרים.

מחקרם, שמתפרסם בימים אלה בכתב-העת המדעי Science, הניב תוצאות מפתיעות: לפחות חצי מרצפי הבקרה שגילו, נפתחים בשלבי הביניים של התמיינות התא. מעבר לכך, רוב רצפי הבקרה הייחודיים לתאים ״מומחים״, נפתחים לפעולה הרבה לפני שהתאים מגיעים לשלב שבו הם מופעלים. זאת הסיבה לכך שתאים בשלבי הביניים ״גמישים״ הרבה יותר ביכולותיהם מהצפוי. "ממצא זה משנה את הבנתנו את תהליך 'הכרעת גורלם' של תאי הגזע של הדם, ומרמז על כך שזהו תהליך דינמי שמושפע מגורמים סביבתיים יותר מכפי שהיה מקובל להניח בעבר", אומר לארה-אסטיאסו.

על-אף שהמחקר התמקד בהתמיינות תאי דם, המדענים סבורים כי כללי הפעולה של המנגנון עשויים להישמר גם בתהליכי התמיינות בהתפתחות עוברית וברקמות בוגרות אחרות, כמו הלבלב. "מחקר זה מכין את הקרקע להבנת מרכיבי הבקרה של תהליך ההתמיינות התאית בבני-אדם", אומר ויינר. איתור רצף הדי-אן-אי שמווסת את גורל תאי הגזע, והבנת המנגנון שמפעיל אותו, עשוי לאפשר בעתיד פיתוח של כלי ניתוח הנחוצים להתפתחותה של רפואה מותאמת אישית, וייתכן שאפילו תרופות להתחדשות תאית, שיוכלו לתכנת מחדש את תאי הגזע וליצור כל תא דם שנחוץ לנו כחלקי חילוף.

מידע נוסף אפשר לקבל במשרד דובר מכון ויצמן למדע: 08-934-3856

עברית

המולקולות האנטי-נגיפיות - הנלחמות גם בנגיף ה-HIV - מפעילות את כל הכלים העומדים לרשותן

עברית

הממצאים מוכיחים את חשיבותו של האינטרפרון, ושל כלל השפעותיו, לצורך מלחמה בנגיף האיידס

בגופנו מצויים חומרים טבעיים שתפקידם להילחם בפלישת נגיפים – הקרויים אינטרפרונים מסוג 1 – ובעבר הוצע להשתמש בהם כתרופה פוטנציאלית נגד נגיף ה-HIV, הגורם למחלת האיידס. האינטרפרונים משמשים לריפוי מחלות נגיפיות כמו צהבת, אך במקרה של האיידס נמצא כי יכולתם מוגבלת ביותר, ולכן פנו מדענים המחפשים תרופה לאיידס לכיוונים חלופיים. כעת מראה מחקר משותף של מדענים ממכון ויצמן למדע וממכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (NIH), כי דיכוי הפעילות של אינטרפרונים – או הגברת פעילותם – קרוב לזמן ההדבקה בנגיף האיידס עשוי להיות בעל השלכות ארוכות טווח על מהלך המחלה. ממצאי המחקר התפרסמו באחרונה בכתב-העת המדעי Nature.

האינטרפרונים, ששמם נגזר מיכולתם להפריע להדבקה נגיפית, מגנים עלינו מפני מחלות, אולם הם גם המקור להיווצרות דלקת כאשר אנחנו חולים. במחקר קודם יצרו פרופ' גדעון שרייבר מהמחלקה לכימיה ביולוגית וחברי קבוצתו, ובהם החוקר הבתר-דוקטוריאלי ד"ר דורון לוין, והחוקרת הבתר-דוקטוריאלית דאז ד"ר גנית ירדן, אנטגוניסט לאינטרפרון. האנטגוניסט – שהוא בעל מבנה כימי דומה לזה של האינטרפרון, ולכן פועל כ"מולקולה מתחרה" – חסם כמה מפעילויותיו של האינטרפרון, תוך שמירה חלקית על יכולתו לפעול כנגד נגיפים. בפרט, האנטגוניסט עיכב את הפעילות הדלקתית של האינטרפרון.
לדברי פרופ' שרייבר, מטרת המחקר המקורית הייתה להבין טוב יותר את המנגנונים המופעלים על-ידי מולקולות אינטרפרון שונות, שדרכם מופעלות תגובות שונות בתא. מחקר זה, שהתפרסם בכתב-העת Science Signaling, גילה כי כל סוג של אינטרפרון עובר תהליך אופטימזציה, אשר מתאים אותו לפעילותו הייחודית. "המולקולה שיצרנו ובה השתמשנו במחקר זה", אומר פרופ' שרייבר "לא הייתה אנטגוניסט אמיתי, במובן הביולוגי של המלה, שכן היא לא חסמה את כל פעילויותיו של האינטרפרון, אלא רק את אלה האחראיות על וויסות המערכת החיסונית – תוך השפעה חלקית בלבד על הפעילות האנטי-נגיפית".

בהמשך חברו פרופ' שרייבר וחברי קבוצתו לד"ר נתניה סנדלר ופרופ' דניאל דואק מהמכונים הלאומיים לבריאות כדי לחקור את פעילותו של האנטגוניסט שפיתחו בזמן הדבקה בנגיף ה-HIV. המחקר התבצע בנגיף  SIV – מקבילו של HIV בקופים. הממצאים הראו כי חסימת הפעילויות של האינטרפרון באמצעות האנטגוניסט מילאה תפקיד מכריע בעיכוב התפתחות מחלת האיידס. למרות שמתן האנטגוניסט הופסק לאחר זמן קצר – ארבעה שבועות לאחר ההדבקה, מעקב רציף במשך ששה חודשים הראה כי פעילות המערכת החיסונית אינה מתאוששת וחוזרת לרמתה הרגילה, וכי בעקבות כך הואצה התקדמות המחלה. לעומת זאת, הזרקת אינטרפרון רגיל לחיות שיפרה את עמידותן להדבקה בנגיף.

פרופ' שרייבר: "הממצאים מוכיחים באופן חד משמעי את חשיבותו של האינטרפרון, ושל כלל השפעותיו, לצורך מלחמה בנגיף האיידס. פגיעה בפעילויות ה'מזיקות' לכאורה של האינטרפרון בתחילתו של תהליך ההדבקה – ולו לטווח קצר – עלולה להיות בעלת השלכות הרסניות, ארוכות טווח, על המשך התפתחות המחלה. עוד מראים הממצאים כי יש להביא בחשבון לא רק את סוג הטיפול אלא גם את העיתוי של מתן האינטרפרון לצורך מניעת המחלה והטיפול בה".

מידע נוסף אפשר לקבל במשרד דובר מכון ויצמן למדע: 08-934-3856

עברית

מכון ויצמן למדע ושירותי בריאות כללית ישתפו פעולה במחקרים שיקדמו פיתוח של רפואה מותאמת אישית ובפיתוח כלים חדשים בטיפול רפואי

עברית
המפגש התקיים בחסות המרכז הלאומי לרפואה מותאמת אישית על-שם ננסי וסטיבן גרנד שהוקם באחרונה במכון ויצמן למדע בהשקעה של 120 מיליון דולר. משתתפי המפגש בחנו, בין היתר, דרכים לשימוש מדעי בנתונים הרפואיים והמחקריים של שירותי בריאות כללית. זאת, במטרה לקדם את המחקר המדעי ואת הרפואה כאחד.

פרופ' צבי ליבנה, דיקן הפקולטה לביוכימיה במכון ויצמן למדע: "לשירותי בריאות כללית, ארגון הבריאות הגדול בישראל, אשר מנהל את בריאותם של יותר מ-4.2 מיליון בני-אדם, יש ידע, ניסיון ומידע רפואי בעל ערך רב, העשוי למנף משמעותית את המחקר הביו-רפואי, ולקדם מחקרים אינטגרטיביים משותפים של מדענים ורופאים. מחקרים אלה יאפשרו פיתוח מודלים חדשים בשירות רפואי, באמצעות שיתוף פעולה וידע בין מדענים מכל מוסדות המחקר והרפואה בארץ אשר יזכו בהזדמנות נדירה לביצוע מחקרים ארוכי טווח בתחום הביו-רפואה המתקדמת".

הסדנה, שהיא תולדת יוזמתו של ד"ר לאוניד בקמן מהמכון הישראלי לחדשנות, שקישר בין האירגונים, נפתחה בברכות מנשיא מכון ויצמן למדע, פרופ' דניאל זייפמן, מהרופא הראשי של כללית, פרופ' חיים ביטרמן, ומפרופ' צבי ליבנה. לאחר מכן האזינו המשתתפים למספר הרצאות בתחומים הקשורים לניהול מידע רפואי. ממכון ויצמן למדע הרצו פרופ' בועז נדלר על ניתוח סטטיסטי בממדים גבוהים, ופרופ' איתן דומני על דרכים לקבלת פרופיל אישי של סיכוני סרטן. משרותי בריאות כללית הרצו פרופ' רן בליצר על ניתוח נתונים בשירות הקליניקה, פרופ' גד רנרט על אונקולוגיה ורפואה מותאמת אישית, יחיאל גפנר הציג את מערכות המיחשוב בכללית, ד"ר שרי דותן גרינברג הציגה מודלים כלכלים ופריסת שירותים בכללית ועו"ד יצחק לוי, היועץ המשפטי, דיבר על ההיבטים המשפטיים ואפשרויות השימוש במידע גנטי ורפואי.

פרופ' ליבנה אומר ששיתוף הפעולה עשוי להוביל להתקדמות מהפכנית במתן שירותי בריאות לחולים, ולהוות מודל למערכות בריאות אחרות בעולם. כמו כן, שיתוף הפעולה עשוי לאפשר למדענים ולרופאים מכל מוסדות המחקר והרפואה בארץ, לחקור בכלים מתקדמים מחלות מורכבות ובהן סוכרת וסרטן. עיבוד הנתונים עשוי להוביל את המדענים לפתיחת כיווני מחקר חדשים, שיאפשרו בהמשך פיתוח תרופות ושיטות חדשות לאיבחון ולטיפול.

פרופ' ליבנה תולה תקווה גם באופי הרב-תחומי הייחודי של מכון ויצמן למדע: "במכון מתקיימים שיתופי פעולה ייחודיים בין מדענים מתחומי הפיסיקה, מדעי המחשב ומדעי החיים, דבר שמאפשר לנו לבחון נתונים במספר דרכים בעת ובעונה אחת. במקביל, גדל והולך מספרם של מדעני המכון שהם גם רופאים, שמבינים את עולם המחקר המדעי ואת עולם הרפואה כאחד. כל אלה רואים בשיתוף פעולה מדעי רפואי קרש קפיצה לקידום המחקר שלהם, שנועד לרווחת האדם".

מידע נוסף: משרד דובר מכון ויצמן למדע 08-9343856 News@weizmann.ac.il

תקווה חדשה לחולי גושה

מדעני מכון ויצמן למדע גילו: חלבון המעורב בנזק המוחי שנגרם במחלת הילדים הקטלנית

מה גורם לנזק המוחי ולדלקת, המאפיינים את המקרים החמורים של מחלת גושה? רופאים ומדענים יודעים כיום מעט מאוד על התהליכים הגורמים לפתולוגיה מוחית בקרב חולי גושה, ואינם יכולים להציע לה כל טיפול – חוסר תקווה מוחלט עבור החולים ובני משפחותיהם. באחרונה גילו מדענים ממכון ויצמן למדע חלבון המעורב בפתולוגיה המוחית של מחלת גושה. הממצאים, המתפרסמים היום בכתב-העת המדעי Nature Medicine, עשויים להציע כיוונים חדשים לטיפול רפואי שיאפשר שליטה במחלה, וייתכן שגם במחלות דומות נוספות.

החלבון אר-איי-פי-3 (צבוע באדום) ממוקם בגרעיני תאי העצבמחלת גושה היא מחלה גנטית הנפוצה בעיקר בקרב יהודים-אשכנזים. הגורם לה הוא פגם גנטי באנזים מסוים, שתפקידו לפרק חומר שומני (ליפיד) הקרוי גלוקוסרברוציד. חוסר הפעילות של האנזים גורם להצטברות החומר השומני בתאים וברקמות שונים, ומונע מהם לתפקד כראוי. קיימים שלושה סוגים של המחלה: הנפוץ ביותר, סוג 1, מאופיין, בין היתר, בהגדלה של הטחול והכבד, המובילה לפגיעה בתיפקוד של איברים אלה, וכן בבעיות בריאות ובעצמות. תסמינים אלה מופיעים גם אצל הסובלים מסוגים 2 ו-3 של המחלה, אולם חולים אלה סובלים בנוסף גם מפגיעות עצביות: בסוג 2, שהוא החמור ביותר, נגרם נזק מוחי נרחב המוביל למות החולה לפני גיל שנתיים, ואילו בסוג 3 הפגיעה המוחית מתפתחת בגילאים מאוחרים יותר ומתקדמת באופן איטי יותר.

אולם מה בדיוק גורם לאובדן כה נרחב של תאי עצב בסוגים 2 ו-3 של מחלת גושה? מחקרים מדעיים שנעשו בשנים האחרונות העלו כי חלבון הקרוי RIP3 מעורב בתהליכי מוות של תאים ובתהליכים דלקתיים. ד"ר עינת ויטנר ותלמיד המחקר רן סלומון, מהמעבדה של פרופ' טוני פוטרמן במחלקה לכימיה ביולוגית במכון ויצמן למדע, שאלו את עצמם האם יתכן כי זו החוליה החסרה בשרשרת האירועים המולקולריים המובילים לדלקת ולתמותה של תאי עצב במחלת גושה. כדי לבחון זאת, הם יצרו מודל של מחלת גושה בעכברים המייצרים את החלבון RIP3, וכן בעכברים מהונדסים גנטית שאינם מייצרים את החלבון. בעכברים המהונדסים נראו לא רק שיפור בקואורדינציה המוטורית ובפגיעה המוחית, אלא גם שיפור בתיפקודי הכבד והטחול. תוחלת החיים של העכברים השתפרה במידה נכרת, מ-35 ימים ליותר מ-170.

ד"ר ויטנר: "מדובר בתוצאות מלהיבות, העשויות להצביע על החלבון RIP3 כמטרה להתערבות רפואית במחלת גושה, וכך להציע טיפול העשוי לשפר במידה ניכרת את איכות ואורך החיים של החולים".
אמנם קיים כיום טיפול יעיל במחלת גושה, אשר מבוסס על הזרקת האנזים התקין האחראי לפירוק החומר השומני, אך עלותו השנתית של הטיפול – אותו יש לצרוך במשך כל החיים – הוא כ-200,000 דולר לחולה. בנוסף לכך, האנזים המוזרק אינו יכול לחצות את מחסום הדם-מוח ולחדור אל תוך המוח, ולכן הטיפול אינו יעיל לטיפול בסימפטומים העצביים של מחלת גושה מסוג 2 ו-3. לנוכח כל זאת, קיים צורך דוחק בטיפולים יעילים וזולים יותר.

פרופ' פוטרמן: "אם נמשיך לקבל תוצאות חיוביות, המטרה הטיפולית החדשה שגילינו תוכל לשמש לטיפול במחלת גושה מסוג 2 ו-3 או כתוספת לטיפול במחלה מסוג 1. בנוסף, נראה כי החלבון RIP3 ממלא תפקיד משמעותי בתהליכים תאיים המעורבים במחלות נוספות, ולכן לתוצאות שלנו עשויים להיות יישומים עבור מחלות ניווניות נוספות של מערכת העצבים – כמו מחלת קראבה ומחלות קשות אחרות הפוגעות במוח".

האזינו לריאיון מוקלט של פרופ' טוני פוטרמן לכתב-העת Nature Medicine (בשעה 14:28)

מידע נוסף – ותמונות – אפשר לקבל במשרד דובר מכון ויצמן למדע 08-934-3856

החלבון אר-איי-פי-3 (צבוע באדום) ממוקם בגרעיני תאי העצב

תאי מיקרוגליה – לא מה שחשבתם

עברית

תאי מוח מסתוריים מתחילים לגלות חלק מסודותיהם הודות למחקר של מדעני מכון ויצמן למדע

עד לאחרונה, זכו תאי העצב ברוב התהילה בתחום חקר המוח. במשך יותר מ-100 שנה חשבו המדענים כי תאים אלה, המעבירים אותות חשמליים, הם האחראים הבלעדיים לתהליך עיבוד המידע, אשר הופך את המוח למכונה רבת-עוצמה כל כך. לעומתם, התאים הקרויים "תאי גליה" (glia) , אשר תופסים כמחצית מנפח המוח, נחשבו בסך הכל ל"חומר מילוי" התומך בתאי העצב ומגן עליהם, אך אינו מבצע שום תפקיד חיוני משלו. למעשה, תאים אלה קיבלו את שמם, שפירושו ביוונית "דבק", בדיוק מפני שהם נחשבו לתאים חסרי תחכום, שכל תפקידם לתמוך בתאי העצב. אך בשנים האחרונות התברר כי תאי הגליה – ובמיוחד תאי המיקרוגליה הקטנטנים, המהווים כעשירית מתאי המוח – הם בעלי תפקידים חשובים ביותר במוח הבריא ובמוח החולה כאחד.

המיקרוגליה הם תאים חיסוניים דמויי תמנון, אשר מבצעים עבודות תחזוקה שוטפות, כמו בליעת שאריות תאים מתים, והגנה על המוח מפני פגיעה או זיהום כתוצאה מפלישת חיידקים ונגיפים. אך תאים יוצאי דופן אלה הם יותר מסתם פועלי ניקיון. באחרונה התגלה כי הם מעורבים בעיצוב רשתות של תאי עצב במהלך ההתפתחות העוברית באמצעות גזימת סינפסות – נקודות התקשורת דרכן מועבר מידע בין תאי עצב. הם כנראה מעורבים גם בעיצוב מחדש של הסינפסות – תהליך המתרחש במוח בוגר בזמן תהליכי למידה והיווצרות זיכרונות. פגמים במיקרוגליה תורמים כנראה למחלות נוירולוגיות שונות, כגון אלצהיימר ו-ALS. אם יבינו מדענים כיצד בדיוק פועלים המיקרוגליה ברמה המולקולרית, יתכן שיוכלו לפתח תרופות חדשות למחלות אלה.

לפני יותר מעשור פיתח פרופ' סטפן יונג ממכון ויצמן למדע עכברים מהונדסים גנטית, באמצעותם הצליחו מדענים לצפות לראשונה בתאי מיקרוגליה פעילים במוח חי. כעת עשה פרופ' יונג צעד חיוני נוסף: מעבדתו פיתחה מערכת לפענוח מנגנוני פעילותם של תאי המיקרוגליה.

פרופ' יונג וקבוצתו החדירו לעכברים מתג גנטי: זהו אנזים המארגן מחדש מקטע מסוים של מולקולת די-אן-אי שסומן מראש. המתג מופעל באמצעות תרכיב כימי: כאשר מקבל העכבר את התרכיב, מתבצע ארגון מחדש של הדי-אן-אי, וכתוצאה מכך מתחולל שינוי גנטי – לדוגמה, השתקה של גן מסוים. המתג מתוכנן בצורה כזו שלטווח הארוך, הוא משפיע על המיקרוגליה בלבד, ולא על תאים אחרים במוח או באיברים אחרים בגוף. בצורה זו יכולים החוקרים לגלות לא רק את מאפייני תאי המיקרוגליה, אלא גם את תפקידם של גנים המפעילים מנגנונים שונים בתוכם.

כפי שדווח בכתב-העת המדעי Nature Neuroscience, מדעני מכון ויצמן למדע, בשיתוף עם עמיתים מקבוצת המחקר של פרופ' מרקו פרינץ מאוניברסיטת פרייבורג בגרמניה, השתמשו באחרונה בעכברים אלה כדי לבחון את תפקידו של גן האחראי להתפתחות דלקת, אשר מתבטא בתאי מיקרוגליה. מחקריהם הראו, כי המיקרוגליה תורמים להתפתחות ניוון שרירים במודל עכברי המדמה את מחלת הטרשת הנפוצה בבני-אדם. קבוצתו של פרופ' יונג כללה את יוחאי וולף, דיאנה ורול וד"ר סיימון יונה מהמחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן למדע.

המערכת החדשה שפותחה במכון ויצמן למדע משמשת כעת מספר קבוצות מדענים במכון וברחבי העולם, במטרה לשפוך אור על תפקידם של תאי המיקרוגליה במוח הבריא, וכן במחלות כגון אלצהיימר ו-ALS.

תאי מיקרוגליה

למידע נוסף אפשר לפנות למשרד דובר מכון ויצמן למדע - 08-9343856

תאי מיקרוגליה
עברית

מכון ויצמן גייס תרומות בהיקף 120 מיליון דולר, להקמת מרכז לאומי לרפואה מותאמת אישית על-שם ננסי וסטיבן גראנד

עברית

מכון ויצמן למדע מייסד בימים אלה מרכז מחקר לאומי לרפואה מותאמת אישית על-שם ננסי וסטיבן גראנד. המרכז ישרת את כל קהילת המחקר בישראל בתחום מדעי-החיים והביו-רפואה, בהם חוקרים מהאקדמיה, רופאים העוסקים במחקר רפואי במעבדות המרכזים הרפואיים, וחוקרים בתעשיית הביו-מד בישראל.

הקמתו המואצת של המרכז – המכוון להגשמת החזון העתידי של הרפואה, שבו הטיפול מותאם לא רק לריפוי מחלה מסוימת, אלא למאפיינים הגנטיים הייחודיים של כל אדם – מתאפשרת הודות לתרומה נדיבה של כמה מידידי המכון. הרפואה האישית תהיה מסוגלת, למשל, להתאים טיפול תרופתי לכל מטופל בהתאם למאפיינים הגנטיים שלו, כך שתושג יעילות רפואית מרבית, תוך גרימת מינימום השפעות לוואי.

העתיד הזה מבוסס על טכנולוגיות ושיטות מחקר מתקדמות שחלקן קיימות כבר היום. בין היתר, מערכות ניסוי חדשניות ויעילות, אשר מאפשרות מחקר רחב היקף של אלפי גנים וחלבונים, או חיזוי תגובות לתרופות בזמן קצר מאוד.

המרכז כולל ארבע יחידות, אשר פועלות כרגע בכמה מעבדות זמניות ברחבי קמפוס מכון ויצמן למדע: המכון לגנומיקה על-שם קראון, שהוקם על-ידי משפחת קראון משיקגו; מכון למיפוי חלבונים על-שם דה בוטון, שהוקם על-ידי מייל דה בוטון מבריטניה; המכון לביואינפורמטיקה על-שם אילנה ופסקל מנטו, שהוקם על-ידי אילנה ופסקל מנטו מישראל ומצרפת; והמכון לגילוי תרופות על-שם מוריס וויויאן ווהל, שהוקם על-ידי הקרן על-שם מוריס וויויאן ווהל מבריטניה. בתוך שנה ימוקמו ארבע היחידות במבנה "מגדל השמש", שעובר בימים אלה שיפוץ לקראת שינוי יעודו במימונה של קרן וולפסון, בריטניה. בראש המרכז עומדת ד"ר ברטה סטרולוביץ', בוגרת המכון, שלפני הגעתה כיהנה כסגנית נשיא למחקר בסיסי בחברת "מרק" העולמית, תפקיד שמסגרתו הקימה מרכז מצוינות מתקדם לגילוי תרופות. היא מביאה עמה את ניסיונה העשיר בניהול צוות ובשיטות מחקר מתקדמות ויעילות לפיתוח תרופות.

לצורך הקמת המרכז, גייס מכון ויצמן למדע תרומות בהיקף כולל של 120 מיליון דולר, מתורמים פרטיים ומקרנות פילנטרופיות. מתוכם, תרומה נדיבה של 50 מיליון דולר התקבלה באחרונה מננסי וסטיבן גראנד מסן-פרנסיסקו, והיא נעשתה באמצעות הוועד האמריקאי של המכון. ננסי וסטפן גרנד הם תורמים ותומכים נדיבים של מכון ויצמן למדע מזה שנים, והמרכז החדש כולו ייקרא מעתה על-שמם.
פרופ' דניאל זייפמן, נשיא מכון ויצמן למדע: "תרומתם יוצאת הדופן של סטיבן וננסי גראנד, יחד עם התומכים האחרים מייסדי המרכז, היא דוגמה נדירה של התגייסות ידידי המכון להגשמת חזון אשר יחולל שינוי משמעותי בעתיד המחקר הביו-רפואי בישראל. היות שהמרכז משרת את כל קהילת המחקר בארץ, השפעת המחקר שיעשה בין כותלי המעבדות במכון ויצמן למדע, תורגש בכל הארץ וגם מחוץ לגבולותיה".

מידע נוסף, תמונות ותיאום ראיונות: משרד דובר מכון ויצמן למדע 08-934-3856

מדעני מכון ויצמן למדע פיתחו שיטה פורצת דרך להגברת יעילות הייצור של תאי גזע

עברית

תחת אמברגו עד יום רביעי, 18 בספטמבר, בשעה 20:00 (שעון ישראל)

תאי הגזע העובריים נושאים בחובם פוטנציאל רפואי עצום. צעד מכריע לקראת השימוש בהם למטרות רפואיות נעשה כאשר התגלה כי אפשר ליצור תאי גזע מתאים בוגרים – תגלית שזיכתה את מגליה בפרס נובל לשנת 2012, אך יעילות התהליך נותרה נמוכה. מחקר בראשותו של ד"ר יעקוב חנא ממכון ויצמן למדע, שיתפרסם מחר (רביעי) בכתב-העת המדעי Nature, חושף את הבלם המעכב את ייצור תאי הגזע, ומשפר את יעילות התהליך במידה ניכרת. ממצאי המחקר יקלו על ייצור תאי גזע לטיפול בחולים, וכן יקדמו את הבנתנו על התהליך המסתורי בו הופכים תאי גוף בוגרים וממויינים לתאי גזע.

תאי גזע עובריים טרם עברו את תהליך ה"התמחות", ולכן יכולים להפוך לכל אחד מתאי הגוף. הודות לכך אפשר להשתמש בהם, בין היתר, לשיקום רקמות פגועות, לריפוי מחלות ניווניות ואוטו-אימוניות, ואף לגידול איברים להשתלה. עם זאת, השימוש בתאי גזע שמקורם בעוברים הוגבל בשל בעיות זמינות ושיקולים אתיים. התקדמות משמעותית הושגה לפני מספר שנים, כאשר צוות מדענים בראשות שיניה ימנאקה מאוניברסיטת טוקיו גילה, כי אפשר "לתכנת מחדש" תאים בוגרים ולהפוך אותם ל"תאי גזע מושרים" (iPSC) באמצעות החדרת ארבעה גנים לתוכם. למרות פריצת הדרך, יישום תהליך ה"תיכנות מחדש" נתקל בקשיים: הוא נמשך זמן ארוך למדי – עד ארבעה שבועות, ובסופו רק חלק קטן מאוד מהתאים – כשני אחוזים מהם – אכן הופכים לתאי גזע.

מה הוא המכשול – או המכשולים – המונע ממרבית התאים לעבור בהצלחה את תהליך ה"תיכנות מחדש"? במחקרו הבתר-דוקטוריאלי הראה ד"ר חנא, באמצעות מודלים מתמטיים, כי ככל הנראה מדובר במכשול יחיד. ועם זאת, הוא הראשון להודות כי בביולוגיה כמו בביולוגיה, יש לספק הוכחות ניסיוניות. במחקר הנוכחי הוא מגלה את זהותו של אותו מכשול יחיד, ומוכיח כי הסרתו משפרת במידה ניכרת את יעילותו של התיכנות מחדש.

צוות המדענים מקבוצתו של ד"ר חנא, אותו הובילו ד"ר נועה נוברשטרן, יואח רייס, אסף צבירן ושי גאולה, מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית, התמקד בחלבון מסוים בעל תפקיד לא ידוע, הקרוי MBP3. חלבון זה מתבטא בכל אחד ואחד מתאי הגוף, ובכל שלבי ההתפתחות – תופעה נדירה, מכיוון שלרבים מהחלבונים תפקידים ספציפיים, הגורמים לכך שיתבטאו בתאים מסוג מסוים, ובשלבי ההתפתחות בהם הם נדרשים. הצוות גילה כי להתבטאות הכוללת של החלבון יש יוצא מהכלל: הוא אינו מצוי בתאי העובר בשלושת ימיו המוקדמים ביותר, כלומר, מיד לאחר ההפרייה. אלה הם בדיוק שלושה ימים בהם מתחלק התא המופרה הראשוני, ומייצר מאגר תאי גזע עובריים רב-תכליתיים, מהם נוצרים כל תאי העובר. החל מהיום הרביעי, תאים אלה עוברים התמיינות ראשונית ומאבדים את תכונת "רב התכליתיות"; בשלב זה נכנס לתמונה החלבון MBP3.

הדרך המסורתית לגידול תאי גזע, לעומת השיטה שפיתח ד"ר חנא

נראה, אם כן, כי העדרותו של MBP3 היא שמאפשרת את היווצרות תאי הגזע בעובר. המדענים חיקו מצב זה במבחנה, ו"תיכנתו מחדש" תאים בוגרים שאינם מייצרים את החלבון. התוצאה: בתוך כשמונה ימים הפכו כל התאים, באופן מסונכרן, לתאי גזע. ד"ר חנא מדמה את ארבעת הגנים שגילה ימנאקה ל"דוושת גז" באמצעותה יוצא לדרכו תהליך התיכנות מחדש, ואת תגליתו שלו – החלבון MBP3 – לבלם יד: הרכב אמנם נוסע כאשר בלם היד מורם, אך באופן מקרטע. הורדת בלם היד מאפשרת נסיעה חלקה ומהירה.

הממצאים החדשים ישפרו במידה ניכרת את השיטות לייצור תאי גזע מושרים לטיפול בחולים. בתהליך ה"תכנות מחדש" של ימנאקה נעשה שימוש בנגיפים כדי להחדיר את ארבעת הגנים לתאים הבוגרים. השיטות הרפואיות אינן משתמשות בנגיפים להחדרת הגנים – מטעמי מטיחות – ואחוזי ההצלחה שלהן קטנים עוד יותר: רק עשירית אחוז מהתאים

ד"ר יעקוב חנא

הופכים לתאי גזע. הסרת MBP3 מהתאים משפרת את היעילות פי 1000 – עשרה אחוזים מהתאים הופכים לתאי גזע מושרים. בנוסף, קיצור משך התהליך מארבעה שבועות לשמונה ימים, והעובדה שכל התאים עוברים אותו בו-זמנית, יאפשר למדענים לראשונה להתחקות אחריו שלב אחר שלב, ולפענח את המנגנונים המוציאים אותו לפועל. ד"ר חנא מדגיש כי מקור ההישג הוא בגילוי מסלול טבעי של התפתחות עוברית. "מדענים שמנסים לחקור את תהליך ה'תכנות מחדש' ירוויחו אם ינסו להבין כיצד תאי הגזע העובריים נוצרים בטבע", אומר ד"ר חנא. "אחרי הכל, הטבע הוא שמייצר אותם בצורה הטובה והיעילה ביותר".

מעקב אחר תהליך התיכנות מחדש במשך שישה ימים. תאי העור הבוגרים (מסומנים באדום) אשר עוברים "תיכנות מחדש" בשיטה שפיתח ד"ר חנא (מימין), הופכים כולם לתאי גזע מושרים המבטאים סמן פלואוסצנטי ירוק, ואילו רק תאים בודדים מאלה ש"מתוכנתים מחדש" בשיטה המסורתית (משמאל) הופכים לתאי גזע