הקוונטים מתחממים ומתקררים

עברית

האם ייתכן שחומו של חולה נקבע על-פי קצב מדידות החום שמבצע הרופא?

האם קצב המדידות עשוי להשפיע על התוצאה? למשל, האם ייתכן שחומו של חולה נקבע על-פי קצב מדידות החום שמבצע הרופא, כך שהחום עולה כאשר המדידות תכופות יותר, ויורד כאשר קצב המדידות פוחת? מתברר שזה בדיוק מה שקורה כאשר ה"חולה" הוא עצם קוונטי: אטום, מולקולה או התקן ננו-מוצק. אלה הם פני הדברים על-פי תיאוריה חדשה שפיתחו פרופ' גרשון קוריצקי, ד"ר נועם ארז  ותלמיד המחקר גורן גורדון, מהמחלקה לפיסיקה כימית במכון ויצמן למדע, יחד עם ד"ר מתיאס נסט מאוניברסיטת פוטסדם בגרמניה. המחקר פורסם באחרונה בכתב-העת המדעי Nature.

התופעות המתוארות בתיאוריה החדשה של פרופ' קוריצקי חורגות מהכללים המקובלים של תורת-החום (תרמו-דינמיקה), שעל-פיהם מגע בין מקור חום גדול ("אמבט" חום) לבין עצם קטן ממנו חייב להביאם בהדרגה (לפחות בממוצע) לשיווי-משקל תרמי, כלומר אל טמפרטורה קבועה ומשותפת. חברי קבוצת המחקר של פרופ' קוריצקי קוראים תיגר על תפיסה זו, הנחשבת אוניברסלית, ככל שהדברים אמורים בקבוצת מערכות קוונטיות המצויות במגע עם אמבט חום, וכאשר מבוצעות מדידות תכופות של הטמפרטורה או האנרגיה שלהן.

לפי התיאוריה החדשה, מדידות תכופות עשויות לחמם או לקרר את המערכות הקוונטיות ואת האמבט כאחד, ושינוי הטמפרטורה תלוי רק בקצב המדידות, ללא קשר לכללי התרמודינמיקה המקובלים. כך, באופן מתמיה, המערכות עשויות (בממוצע) להתחמם אף אם האמבט קר יותר, או להתקרר אף אם האמבט חם יותר. עם זאת, פרופ' קוריצקי מדגיש כי אי-אפשר לבנות בדרך זו מכונת תנועה נצחית ("פרפטום מובילה"), שכן ביצוע המדידות מחייב השקעת אנרגיה.

מדוע מתחוללת התופעה הזאת? בניגוד למדידות מקובלות ("קלאסיות") אשר עשויות להיות לא-פולשניות לחלוטין, מדידות קוונטיות מבטלות בהכרח את הצימוד בין המערכת הנמדדת לאמבט - ומביאות לאובדן ההתאמות ביניהן. בתום המדידה המהירה מתחדש הצימוד בפתאומיות, דבר הגורם למעבר אנרגיה ממכשיר המדידה הן למערכת והן לאמבט, כלומר לחימום. המפתח לתופעה זו הוא אי-הוודאות הקוונטית, שעל-פיה בזמנים קצרים המערכת והאמבט אינם ניתנים להבחנה אנרגטית. בזמנים ארוכים במקצת, האנרגיות של המערכת והאמבט עוברות תנודות חריפות, על חשבון אנרגיית הצימוד ביניהם. תנודות אלה עשויות לגרום לקירור ביחס לטמפרטורה ההתחלתית. לפיכך, בהתאם למרווחים בין המדידות, אפשר לחמם או לקרר את המערכת. מדידות עוקבות יאפשרו צבירה הדרגתית של הקירור או החימום, וכך, במשך זמן לא רב, להביא לשינוי גדול בטמפרטורה.

התופעות החזויות חושפות תופעות בסיסיות בלתי-מוכרות שמקורן בדינמיקה קוונטית בזמנים קצרים, בתחום שעד עתה נחשב ללא-קוונטי (קלאסי): תרמודינמיקה של צברי-מערכות. התיאוריה החדשה מדגימה כי אפשר להבחין בתופעות קוונטיות בכל מערכת, אם הניסוי מבוצע ברמה מספקת של דיוק בזמן. מבחינה יישומית צפויות תופעות אלה לאפשר פיתוח התקני חימום וקירור חדשניים שפעולתם מהירה בהרבה מאלה הקיימים. המדענים מקווים שבקרוב יבוצעו במקומות שונים בעולם ניסויים מעשיים לבחינת התיאוריה החדשה.

מדעני מכון ויצמן פיתחו מערכת נעילה כימית-מולקולרית

עברית

מדעני מכון ויצמן למדע פיתחו גרסה ממוזערת של מערכת לזיהוי סיסמה, המבוססת על מולקולות אורגניות. המנעול המולקולרי עשוי, בעתיד, להוות כלי חשוב באבטחת מידע, מניעת זיופים וזיהוי מולקולות ביולוגיות.מדובר בגרסה כימית למערכות נעילה אלקטרוניות, כמו אלה המשמשות להגנת מכוניות מפני גניבה, מאפשרות התחוללות של פעולות מסוימות (למשל, התנעת רכב), רק לאחר שהמשתמש מקיש סיסמה, המורכבת מסדרת מספרים ו/או אותיות, ברצף שנקבע מראש.

מערכת הנעילה המולקולרית בנויה משתי יחידות קטנות יותר – חישנים פלורוסצנטיים – המופרדים זה מזה באמצעות שרשרת מולקולרית שיכולה לקשור אטומי ברזל. בתנאים מסוימים, אחד מהחישנים האלה זוהר בצבע כחול. בתנאים אחרים, החישן האחר זוהר בצבע ירוק. התנאים האלה (נוכחות של חומצות, בסיסים, אטומי ברזל, וקרינה של אור אולטרה-סגול) הם הקלטים של המערכת, הממלאים את תפקיד האותות החשמליים שפועלים במערכת אלקטרונית בעלת מקלדת.

יוצרי מערכת הנעילה המולקולרית, פרופ' אברהם שנצר, ד"ר דוד מרגוליס, ד"ר גלינה מלמן וד"ר קליפורד פלדר מהמחלקה לכימיה אורגנית במכון ויצמן למדע, הדגימו בעבר שימוש במולקולות אורגניות כבשערים לוגיים, המסוגלים להימצא במצבים "סגור" ו"פתוח" רק בתנאים מוגדרים מראש, בדומה למתגים שמאפשרים למחשבים לבצע חישובים שונים. המנעול המולקולרי החדש, לעומת זאת, יכול לעבור בין מצבים שונים של צבע ועוצמות אור, בהתאם לשילוב בין קלטים כימיים ואור.

האתגר בהמצאת מנעול שמופעל באמצעות מקלדת מתבטא בצורך ליצור רצפים ייחודיים ("סיסמאות") שאפשר להבדיל ביניהם. למשל, אם מקלידים במחשבון את הרצף 2+3+4, מקבלים את אותה תוצאה שמתקבלת כתוצאה מהקלדה של רצף אחר: 3+4+2. אבל מנעול בעל מקלדת, שהסיסמה שלו 234 לא יפתח כאשר מקלידים את הרצף 342.

פרופ' שנצר: "גילינו כי שליטה בקצב פתיחתו של השער הלוגי, באמצעות קביעת משך הזמן של התגובה הכימית, והוספה או אי-הוספה של אנרגיה בצורת קרינת אור, מאפשרת יצירה של פלטים (תוצאות) שונים". בדרך זו הצליחו המדענים לגרום למבנה המולקולרי שיצרו לזהור רק בתנאי שה"סיסמאות" הכימיות הנכונות "הוקלדו", ממש כאילו היה מדובר בכספומט זעיר.

פרופ' שנצר סבור כי המנעול המולקולרי עשוי להוביל לפיתוח טכנולוגיות חדשות בתחומים שונים כגון אבטחת מידע ורפואה. "מנעולים מולקולריים יותר מהירים ויותר חזקים עשויים לשמש תוויות זהות שיאפשרו הגנה נגד זיופים", הוא אומר. "הם גם עשויים להיות מרכיבים חשובים במערכות איבחון חכמות שיזהו רצפים של מולקולות ביולוגיות, או רצף של תנאים מסוימים המעידים על התפתחות מחלה מסוימת".

בכיוון התנועה

עברית
שיעתוק מקטעים גנטיים, אחד מהתהליכים הבסיסייים בכל בעלי-החיים והצמחים בעולם, מתנהל באופן שמזכיר זרימה של תנועה בכבישים, לרבות היווצרות עומסים, ואפילו פקקי תנועה ותאונות דרכים. על כל אלה מפקחת "משטרת תנועה" גנטית ייחודית. כך עולה ממחקר שהתבצע בראשות פרופ' רבקה דיקשטיין מהמחלקה לכימיה ביולוגית במכון ויצמן למדע, ופורסם בכתב-העת המדעי Nature Communications. ממצאים אלה עשויים לסייע בפיתוח דור חדש של תרופות למחלות שונות.

בתהליך השיעתוק "נוסעים" אנזימים על "מסילה", שהיא, למעשה, מקטע גנטי (הידוע כ"גן"); מקטע זה הם משעתקים. בתהליך זה יוצרים האנזימים מולקולות שהן תעתיק של הגנים, והן ממלאות תפקיד בתרגום הרצף הגנטי (על-פי הצופן הגנטי) לחלבונים (החלבונים הם אלה שמפעילים את מנגנוני החיים בתא). פרופ' דיקשטיין, וחברי קבוצת המחקר שהיא עומדת בראשה, גילו שבדיוק כמו בכביש, שמירת מרחק מתאים בין המכוניות, כלומר, בין אנזימי השיעתוק, חיונית כדי להימנע מתאונות ולהגיע למטרה בשלום. מלבד פרופ' דיקשטיין השתתפו במחקר ד"ר נדב מרבך-בר, אמיתי בן-נון, שקד אשכנזי, אנה תמרקין-בן הרוש, ד"ר טלי אבנית-שגיא ופרופ' מיכאל ווקר.

פרופ' רבקה דיקשטיין
המדענים חקרו את שיעתוק הגנים המקודדים מולקולות בקרה קטנות, הקרויות מיקרו-אר-אן-אי. הניסוי בוצע בתאי אדם, ובמסגרתו נבחנו תהליכי שיעתוק שבוצעו בקצב שונה: קצב גבוה, בו נעים האנזימים ב"צרורות", וקצב נמוך, בו יוצאים האנזימים בזה אחר זה, בהפרשי זמן גדולים יחסית. התוצאות היו מפתיעות, ולכאורה נוגדות את ההיגיון: כאשר אנזימי השיעתוק יצאו למשימה בצרורות, פחתה כמות המיקרו-אר-אן-אי שנוצרה. לעומת זאת, כאשר האנזימים יצאו לדרכם בהפרשים גדולים יותר, היה ייצור המיקרו-אר-אן-אי יעיל יותר.

המדענים גילו, שכאשר האנזימים יוצאים למשימה ב"צרורות", נוצרים פקקי תנועה, ממש כפי שקורה בשעות העומס בכבישים. כאשר האנזים הראשון נעצר ב"פסי האטה" – אות מולקולרי הגורם להפסקה השיעתוק – האנזימים הבאים אחריו מתנגשים בו, כמו ב"תאונת שרשרת", ונופלים מהגן (או "יורדים מהפסים"). תאונות כאלה מפחיתות את כמות המיקרו-אר-אן-אי הנוצרת. לעומת זאת, כאשר האנזימים יוצאים לדרכם במרווחי זמן גדולים יותר, הם שומרים על מרחק ביטחון אחד מהשני, וכך הנסיעה חלקה יותר, ללא התחוללות של תאונות דרכים – וכתוצאה מכך גוברת היעילות של ייצור המיקרו אר-אן-אי בתא. במילים אחרות, כמו בהרבה מקרים אחרים בחיים, מתברר שגם בעולם המולקולרי של התאים החיים – "פחות זה יותר".

ממצאים אלה שופכים אור חדש על ייצור המיקרו-אר-אן-אי, ובכך עשויים לסייע בתכנון תרופות המבוססות על מולקולות אלה. המיקרו-אר-אן-אי התגלה בשנות ה-90 של המאה הקודמת, והוא עשוי למלא תפקיד מפתח ברפואה העתידית, בין היתר מכיוון שהוא שולט בהתבטאות של גנים, ובהם גנים המעורבים בהתפתחות של מחלות סרטניות.

ממצא נוסף שעלה מהמחקר הנוכחי הוא, שבזמן דלקת, כאשר הגוף מאוים על-ידי פולשים (נגיפים, או חיידקים), נבלם זמנית ייצור המיקרו-אר-אן-אי האנטי-דלקתי. הבלימה נובעת מהגדלת קצב התנועה של אנזימי השיעתוק, אשר יוצאים להגן על הגוף. כתוצאה מהגברת הקצב משועתקים גנים דלקתיים ללא "פסי האטה" בכמות גדולה, ואילו בגן המקודד את המיקרו-אר-אן-אי האנטי-דלקתי נוצרים פקקי תנועה ו"תאונות דרכים" אשר מפחיתים את יצור המיקרו-אר-אן-אי. הפחתה זו מאפשרת לדלקת לנצל את הזמן ולבצע את פעולת הריפוי שלה, לפני שהמיקרו-אר-אן-אי שם לה קץ.

בנוסף, המחקר החדש מסביר ממצא שעלה בעבר במעבדתה של פרופ' דיקשטיין: בגנים ארוכים יותר נוטה קצב השילוח של אנזימי השיעתוק להיות איטי יותר; ככל שהגן ארוך יותר, כך יש סיכוי רב יותר שיימצאו בו "פסי האטה" מולקולריים העלולים ליצור פקקי תנועה ולשבש את השיעתוק. לכן, אנזימי שיעתוק הנעים על הגנים האלה בקצב נמוך יותר יכולים לבצע את עבודתם ביעילות גדולה יותר בהשוואה ליעילותם של אנזימים היוצאים לדרך ב"צרורות".

את שעות הפנאי המועטות שלה מקדישה פרופ' רבקה דיקשטיין לקריאה של ספרי היסטוריה וספרות בלשית, לבישול ולאפייה, ולפעילות ספורטיבית.

פרופ' רבקה דיקשטיין

תלוי בעיתוי

עברית
בגופנו מצויים חומרים טבעיים שתפקידם להילחם בפלישת נגיפים. הם קרויים אינטרפרונים מסוג 1 – ובעבר הוצע להשתמש בהם כתרופה פוטנציאלית נגד נגיף ה-HIV, אשר גורם למחלת האיידס. האינטרפרונים משמשים לריפוי מחלות נגיפיות כמו צהבת, אך במקרה של האיידס נמצא כי יכולתם מוגבלת ביותר, ולכן פנו מדענים המחפשים תרופה לאיידס לכיוונים חלופיים. כעת מראה מחקר משותף של מדענים ממכון ויצמן למדע וממכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (NIH), כי דיכוי הפעילות של אינטרפרונים, או הגברת פעילותם, קרוב לזמן ההדבקה בנגיף האיידס, עשויים להיות בעלי השלכות ארוכות-טווח על מהלך המחלה. ממצאי המחקר התפרסמו באחרונה בכתב-העת המדעי Nature.

ד"ר דורון לוין ופרופ' גדעון שרייבר. אנטי-נגיפי
האינטרפרונים, ששמם נגזר מיכולתם להפריע (interfere) להדבקה נגיפית, מגינים עלינו מפני מחלות, אולם הם גם המקור להיווצרות דלקת כאשר אנחנו חולים. במחקר קודם יצרו פרופ' גדעון שרייבר, מהמחלקה לכימיה ביולוגית, וחברי קבוצתו, ובהם החוקר הבתר-דוקטוריאלי ד"ר דורון לוין והחוקרת הבתר-דוקטוריאלית דאז ד"ר גנית ירדן, אנטגוניסט לאינטרפרון. האנטגוניסט – שהוא בעל מבנה כימי דומה לזה של האינטרפרון, ולכן פועל כ"מולקולה מתחרה" – חסם כמה מפעילויותיו של האינטרפרון, תוך שמירה חלקית על יכולתו לפעול נגד נגיפים. בפרט, האנטגוניסט עיכב את הפעילות הדלקתית של האינטרפרון.

לדברי פרופ' שרייבר, מטרת המחקר המקורית הייתה להבין טוב יותר את המנגנונים שמפעילות מולקולות אינטרפרון שונות, ובאמצעותם מופעלות תגובות שונות בתא. מחקר זה, שהתפרסם בכתב-העת Science Signaling, גילה כי בכל סוג של אינטרפרון מתרחש תהליך אופטימיזציה, אשר מתאים אותו לפעילותו הייחודית. "המולקולה שיצרנו ובה השתמשנו במחקר זה", אומר פרופ' שרייבר, "לא הייתה אנטגוניסט אמיתי, במובן הביולוגי של המילה, שכן היא לא חסמה את כל פעילויותיו של האינטרפרון, אלא רק את אלה האחראיות לוויסות המערכת החיסונית – תוך השפעה חלקית בלבד על הפעילות האנטי-נגיפית".

בהמשך חברו פרופ' שרייבר וחברי קבוצתו לד"ר נתניה אוטיי ולפרופ' דניאל דואק מהמכונים הלאומיים לבריאות של ארה"ב - NIH, כדי לחקור את פעילותו של האנטגוניסט שפיתחו בזמן הדבקה בנגיף ה-HIV. המחקר בארה"ב התבצע בנגיף SIV – מקבילו של HIV בקופים. מהממצאים עלה, כי חסימת הפעילויות של האינטרפרון באמצעות האנטגוניסט מילאה תפקיד מכריע בעיכוב התפתחות מחלת האיידס. למרות שמתן האנטגוניסט הופסק לאחר זמן קצר – ארבעה שבועות לאחר ההדבקה, הראה מעקב רציף במשך שישה חודשים, כי המערכת החיסונית אינה מתאוששת ואינה חוזרת לרמתה הרגילה, וכי בעקבות זאת הואצה התקדמות המחלה. לעומת זאת, הזרקת אינטרפרון רגיל לחיות שיפרה את עמידותן להדבקה בנגיף.

מסביר פרופ' שרייבר: "הממצאים מוכיחים באופן חד-משמעי את החשיבות של האינטרפרון ושל כלל השפעותיו במלחמה בנגיף האיידס. פגיעה בפעילויות ה'מזיקות' לכאורה של האינטרפרון בתחילתו של תהליך ההדבקה, ולו לטווח קצר, עלולה להיות בעלת השלכות ארוכות-טווח על המשך התפתחות המחלה. עוד מראים הממצאים, כי יש להביא בחשבון לא רק את סוג הטיפול, אלא גם את העיתוי של מתן האינטרפרון לצורך מניעת המחלה והטיפול בה".

ד"ר דורון לוין ופרופ' גדעון שרייבר. אנטי-נגיפי

מפזרים את הערפל

מימין: ד"ר שרון וולף ופרופ' מיכאל אלבאום. ניגודיות
"במבט ראשון, מה שעשינו נראה כמו חיבור בין שיטות שאינן יכולות לעבוד ביחד, ובכל זאת גילינו כי הן עובדות מצוין", אומר פרופ' מיכאל אלבאום מהמחלקה לחומרים ופני שטח במכון. ביחד עם ד"ר שרון וולף מהמחלקה לתשתיות למחקר כימי במכון, ובשיתוף עם ד"ר לותר הובן ממרכז ארנסט רוסקה ביוליך, גרמניה, הצליחו החוקרים באחרונה לפתח שיטה חדשה ויעילה להדמיה תלת-ממדית של דוגמאות ביולוגיות באמצעות מיקרוסקופ אלקטרונים.
מיקרוסקופיית האלקטרונים היא כלי מחקר רב-עוצמה שבאמצעותו ניתן ליצור הדמיות בהגדלה וברזולוציה גבוהות להפליא, וכך יכולים מדענים לצפות בתאים, במולקולות, ולעיתים אף באטומים. אולם הסביבה ה"קשוחה" בה נתונה הדוגמה – תנאי ואקום גבוה והפצצה כבדה באלקטרונים – אינה עושה חסד עם מולקולות ביולוגיות; היא פוגעת במבנה העדין שלהן ומעוותת אותו. בנוסף לכך, כדי ליצור ניגודיות טובה, על הדוגמאות לפזר את האלקטרונים מבלי לקלוט את האנרגיה שלהם. דוגמאות ביולוגיות אינן מצטיינות בפיזור אלקטרונים, והפתרון המקובל לבעיה הוא צביעת המבנים האורגניים באמצעות מתכות כבדות. שיטה זו אכן משפרת את הניגודיות, אך במקביל היא עשויה לגרום נזק גדול לדוגמה העדינה. שיטה חדשה יותר היא הקפאה מהירה ביותר של דוגמאות ביולוגיות. התהליך המהיר גורם למים להתקשות מיידית למבנה דמוי זכוכית – כלומר, הם אינם מספיקים ליצור גבישים שעלולים לקרוע את הדוגמה, וכך נשמרים החלבונים והתאים במצב קרוב למצבם הטבעי. שיטה זו מגינה על הדוגמה הנוצרת ("דוגמה קריוגנית") מתנאי הוואקום, אולם בעיית הפיזור הנמוך נותרת בעינה.

הדמיות של חיידק קרקע נפוץ מסוג Agrobacterium tumefaciens בשיטה שפיתחו המדענים (משמאל) לעומת שיטות מסורתיות של מיקרוסקופיית אלקטרונים חודרת בדוגמאות קפואות (מימין)
השיטות המקובלות לדימוי כאשר כל שטח הדוגמה מואר, רגישות מאוד לפיזור אור אקראי, מה שמוסיף עירפול לתמונה. כאשר הדוגמה עבה, נדרש שימוש בפילטר מיוחד, אשר עשוי לגרום לאובדן של 90% או יותר מהאות החלש ממילא. כדי להתגבר על כך תיכננו המדענים מיקרוסקופ אלקטרונים חודר (TEM), אשר סורק את הדוגמה נקודה אחר נקודה, וכך הצליחו לנטרל את העירפול מבלי לאבד מעוצמת האות. "זה כמו לחפש משהו שאיבדנו בחשיכה", אומר פרופ' אלבאום. "במצבים מסוימים, כל תאורה תתאים, אולם בליל ערפל עדיף להשתמש באלומת אור מרוכזת".

מיקרוסקופ אלקטרונים סורק (STEM) מהווה כיום כלי מחקר נפוץ בתחום מדעי החומרים. המדענים הצליחו להתאים את הציוד הקיים להדמיה של דוגמאות ביולוגיות, והתוצאות היו טובות להפליא. כדי לבחון את ההתאמות החדשות, ניסה הצוות ליצור הדמיות של דוגמות עצומות (במונחים של שיטות המיקרוסקופיה האלקטרונית המסורתיות), כמו חיידקים שלמים ותאים אנושיים שמגדלים בתרבית במעבדה. התוצאות הטובות הפתיעו אפילו את המדענים: הם הצליחו ליצור תמונות תלת-ממדיות באיכות גבוהה ובעלות ניגודיות חזקה – במקרים מסוימים, טובות יותר מאלה הנוצרות בשיטות המסורתיות.

השיטה החדשה ליישום של STEM בדוגמאות קריוגניות, שהתפרסמה באחרונה בכתב-העת המדעי Nature Methods, תרחיב את אפשרויות היישום ואת הנגישות של מיקרוסקופיית אלקטרונים חודרת למחקר הביולוגי. אומרת ד"ר וולף: "כדי להפיק הדמיות תלת-ממדיות באיכות טובה של דוגמאות שעברו קירור מהיר באמצעות מיקרוסקופיית אלקטרונים חודרת, נדרש ציוד יקר ביותר. בהשוואה לכך, השיטה שפיתחנו דורשת תוספת פשוטה לציוד המודרני הקיים, ומציעה לחוקרים רבים נתיב נוח לתחום הזה". המדענים מתכננים לשכלל ולשפר את השיטה עוד יותר, ובכלל זה לעצב כלים חדשים לאופטימיזציה של איסוף הנתונים.

פרופ' אלבאום: "האופי הרב-תחומי של מכון ויצמן למדע ממלא תפקיד משמעותי בחיפוש אחר רעיונות וטכנולוגיות לא קונבנציונליים, וחלק חשוב בכך יש ליחידה למיקרוסקופיה אלקטרונית, בתמיכת המרכז לדימות ממוזער ודימות ננו-ביולוגי על-שם ארווינג וצ'רנה מוסקוביץ. קיימים רק מקומות בודדים בעולם אשר מאפשרים מפגש כה קרוב של מדענים בעלי תחומי מומחיות שונים, ובנוסף מעניקים להם חופש לעבוד ביחד על כיווני מחקר לא ידוע. במכון ויצמן למדע זה טבעי לחלוטין".

הדמיות של חיידק קרקע נפוץ מסוג Agrobacterium tumefaciens

הדור הבא

מימין: פרופ' דוד כאהן, פרופ' הנרי סניית' ופרופ' גרי הודס. אנרגיות גבוהות

המטרה: פיתוח תאים סולאריים יעילים במיוחד, שיהיו חסכוניים, ואשר יהיה קל לייצרם ולהציבם על גגות שונים. פרופ' דוד כאהן ופרופ' גרי הודס, מהמחלקה לחומרים ופני שטח בפקולטה לכימיה של מכון ויצמן למדע, מקווים שחומרים חדשים שפותחו באחרונה ישיגו את המטרה הזאת. "בקרוב נגיע למצב שבו עלות התאים האלה תהיה כה נמוכה, עד שמחירם הסופי ייקבע על-פי העלויות החיצוניות הכרוכות בייצורם ובהתקנתם", אומר פרופ' כאהן.
צילום במיקרוסקופ אלקטרונים סורק של חתך צד בתא סולארי, המבוסס על חומרים פרובסקיטים היברידיים (אורגניים ואי-אורגניים). עירור הפרובסקיט על-ידי האור הנראה וההפרדה בין האלקטרונים ל"חורים" יוצרת זרם חשמלי. בכתום: הפרובסקיט בולע האור. באדום: חומר מוליך למחצה אורגני שמוליך ״חורים״ בלבד אל הקצה העליון (של התמונה). השכבה האפורה העליונה עשויה אלומיניום מחומצן ונקבובי, והשכבה שמתחתיה היא מוליך שקוף. בין שתי שכבות אלה מצויה שכבה דקה וכהה של טיטניום מחומצן, שמאפשר מעבר אלקטרונים בלבד אל הקצה התחתון (של התמונה). הצבעים הוספו באופן מלאכותיהחומרים המלאכותיים החדשים האלה, הקרויים פרובסקיטים (perovskites), מתאפיינים במבנה זהה לזה של המינרל הטבעי המחומצן פרובסקיט. מדובר בתרכובות בעלות מבנה גבישי אופייני, אשר מבוססות על מתכות זולות כמו בדיל או עופרת. אומר פרופ' גרי הודס: "תאים פרובסקיטים הם הסוג הזול הראשון של תאים סולאריים אשר מנצלים אנרגיות גבוהות של ספקטרום השמש (אור כחול-ירוק), ומספקים חשמל במתח גבוה. קל מאוד לייצר את התאים האלה – למעשה, אפשר לייצר אותם על פלטת חימום – כמו זו המשמשת במטבח".

90% מהתאים הסולאריים מיוצרים כיום מצורן (סיליקון), שהוא חומר זול, מצוי בשפע, ומסוגל להוליך חשמל – בעיקר כאשר אור השמש (פוטונים) פוגע בו. פגיעת הפוטונים בפני השטח של הסיליקון משחררת אלקטרונים מהקשרים הכימיים שבהם השתתפו – ומאפשרת להם לזרום. כדי להשלים את התהליך, מוסיפים לסיליקון ולתא הסולארי חומרים אחרים, שמטרתם לסייע בהפרדת המטען: כאשר פוטון בעל אנרגיה מספקת פוגע בפני השטח, הוא מנתק אלקטרון מהקשר שבין אטומי הסיליקון, מעלה אותו לרמת אנרגיה גבוהה יותר, תוך יצירת מעין "מחסור באלקטרון", או "חור", במקום שבו היה האלקטרון קודם לכן. ה"חור" מתַפקד למעשה כהיפוכו של האלקטרון, והוא בעל מטען חשמלי חיובי. לאחר פגיעת הפוטון נוצר מעין "צמד" של אלקטרון ו"חור". השדה החשמלי מפריד בין האלקטרונים ל"חורים", תוך שהוא שולח את האלקטרונים לצד אחד של התא הסולארי, ואת החורים לצדו השני.

אבל אפילו רכיב הסיליקון העתידי הטוב ביותר מסוגל לנצל – לכל היותר – קצת למעלה מרבע מאנרגיית השמש שנופלת על פני השטח שלו. לפוטונים בעלי אורכי גל המצויים בקצה התחתון של הספקטרום האלקטרומגנטי (אינפרא- אדום) אין די אנרגיה כדי לשחרר את האלקטרונים של הסיליקון, ואילו הפוטונים בעלי אורכי הגל המצויים בקצה הגבוה של הספקטרום הם כה אנרגטיים, עד שמרבית האנרגיה שלהם מתבזבזת. מדענים המנסים לשפר את יעילותם של תאים סולאריים חוקרים חומרים שיוכלו לנצל טוב יותר פוטונים בעלי אנרגיות גבוהות, וכך יוכלו לספק כמות גדולה יותר של חשמל משֶטַח פנים זהה. במהלך השנים תרמו קבוצות מחקר רבות ברחבי העולם, בהן קבוצותיהם של פרופ' כאהן ופרופ' הודס, לשיפור יעילותם של התאים. עם זאת, הקצב והמורכבות של השיפורים תיסכלו לעיתים קרובות את המדענים.

החומרים הפרובסקיטים נכנסו לזירה בשנת 2009, כאשר קבוצה מיוקוהמה, יפן, השתמשה בהם ליצירת סוג מיוחד של תאים סולאריים. היעילות שהשיגו הייתה מכובדת, אך יציבותם של התאים הייתה גרועה מאוד. בתוך זמן קצר הראו קבוצות מחקר מקוריאה, מאוקספורד, אנגליה (קבוצתו של פרופ' הנרי סניית' - ראו מסגרת), וקבוצתו של פרופ' מיכאל גרצל משווייץ, כיצד אפשר להשיג תאים בעלי יעילות ויציבות טובות יותר, המספקים מתח גבוה יחסית. בתוך זמן קצר יִצרו קבוצות אלה ואחרות תאים סולאריים ניסיוניים מחומרים פרובסקיטים, אשר מתחרים ביעילותם בחלופות הסיליקון, ומייצרים מתח חשמלי גבוה יותר.

מבט-על בתא סולארי מחומרים פרובסקיטים היברידיים, שיצרו המדענים. התמונה העליונה מראה את השיפור שהשיגו המדענים באחידות הכיסוי של פני השטח, ששיפר את הנצילות של התא ואת המתח שהוא מספק

פרופ' כאהן ופרופ' הודס הבינו, כי חומרים אלה עשויים לענות על הצורך בתאים סולאריים זולים ויעילים, המניבים מתח גבוה, תוך שימוש בחלק גדול של הספקטרום. במספר מאמרים שפירסמו באחרונה ביחד עם ד"ר סער קירמאייר ותלמיד המחקר ערן אדרי (בכתב-העת Nature Communications), עם עמיתים באוניברסיטת תל-אביב (בכתב-העת Nano Letters), ועם עמיתים מאוניברסיטת פרינסטון (בכתב-העת Energy & Environmental Science), הם הצליחו להסביר את המנגנונים שבאמצעותם ממירים חומרים פרובסקיטים את אור השמש לחשמל ביעילות גדולה ובמתח גבוה, וכן להציג מספר שיטות לשיפור תאים סולאריים העשויים מחומרים אלה. בשני מחקרים שהתפרסמו בכתב-העת The Journal of Physical Chemistry Letters, בהם השתתף גם תלמיד המחקר מיכאל קולבאק, נבדקו שכבות פרובסקיט ובהן חומרים שונים המשמשים כ"מוליכי חור", במטרה לשפר את הפרדת המטענים. תאים אלה יִצרו מתח גבוה שהגיע עד 1.5 וולט (תאי סיליקון מייצרים עד כ-0.7 וולט). המדענים סבורים, כי תוצאות אלה יובילו לשיפורים נוספים.

מהו הסוד של חומרים אלה? פרופ' כאהן ופרופ' הודס אומרים, שמחקריהם ומחקרים של מדענים אחרים מַפנים את הזרקור למבנה הגבישי של החומרים. הפרובסקיטים ה"סולאריים" יוצרים מבנים באיכות גבוהה, כלומר, כמעט בלי פגמים ואי-סדרים. ההתנהגות והיעילות של תאים פרובסקיטים תואמת את המודל שהציעו פרופ' כאהן ועמיתיו לפני כמה שנים, שלפיו סדר גבוה מהווה דרישה קריטית. יתר על כן, חומרים פרובסקיטים מכילים רכיבים אי-אורגניים (עופרת ויודיד או ברומיד) ורכיבים אורגניים (העשויים בעיקר מפחמן ומימן) כאחד. אופן ההשתלבות של מרכיבים אלה יחדיו הוא שגורם לחומרים אלה להיות כה שימושיים בתאים סולאריים: הם יוצרים מבנים גבישיים, בדומה לסיליקון, אבל יחסי הגומלין החלשים בין החלקים האורגניים יוצרים משטחים המאפשרים לאלקטרונים לעבור בקלות מאטום לאטום.

נכון לעכשיו, התאים הטובים ביותר מחומרים פרובסקיטים השיגו יעילות של 18%, וסביר להניח כי הם יכולים להגיע ליעילות של למעלה מ-20% (תא הסיליקון הטוב ביותר שיוצר עד כה הגיע ליעילות של 25%). "ישנם עדיין מספר מכשולים שעלינו להתגבר עליהם", אומרים פרופ' כאהן ופרופ' הודס. "ראשית, יש להוכיח כי חומרים אלה יציבים לאורך זמן. שנית, התרכובות מכילות כמות קטנה של עופרת, ויש למצוא לה תחליף, או להבטיח כי החומר הרעיל לא יוסיף לזיהום הסביבה". אך מכשולים אלה אינם מפחיתים את התלהבותם מהמשך המחקר. החומרים הפרובסקיטים הציתו אצל שני המדענים תקווה, כי אנרגיה סולארית תשתלב בסופו של דבר כחלופה מוצלחת לדלקים מאובנים.

מדען ואורח

פרופ' הנרי סניית' הופתע כמו כולם נוכח ההצלחה המהירה של תאים סולאריים העשויים מחומרים פרובסקיטים. "הסתכלנו על מיגוון שלם של חומרים לפני שהתחלנו לעבוד איתם", הוא אומר. "בדרך כלל, אנחנו מרוצים מיעילות התחלתית של 1%, כי היא מוכיחה שלחומר יש מאפיין פוטו-וולטאי. במקרה זה התחלנו עם 6% יעילות, תוך שישה חודשים השגנו 10%, ועתה אנחנו כבר עומדים 16% - כמעט כמו היעילות של סיליקון".

פרופ' סניית' ביקר באחרונה בישראל כאורח של מכון ויצמן למדע, והשתתף, מטעם המכון, בכינוס השנתי של החברה הישראלית לכימיה. במהלך ביקורו, שארך יומיים, נפגש עם פרופ' כאהן ופרופ' הודס וקבוצות המחקר שלהם, ועם מדענים נוספים של המכון. פרופ' סניית' ומדעני מכון ויצמן למדע משתפים כעת פעולה בפרויקט הנתמך על-ידי יוזמה של אגודת ידידי המכון באנגליה. הם עובדים על הרחבת טווח אנרגיית האור שקולט החומר. פרופ' סניית' אומר, שהוא מצפה לעבוד עם מדעני המכון, ומעריך במיוחד את המומחיות שלהם בניתוח ובאיפיון תוצאות ניסיוניות. "במכון ויצמן נעשית עבודה יוצאת מן הכלל", הוא אומר.

מימין: פרופ' דוד כאהן, פרופ' הנרי סניית' ופרופ' גרי הודס. אנרגיות גבוהות

עתיד נקי

מימין: פרופ' סברינה סרטורי, פרופ' רשף טנא וגל רדובסקי. ננו-צינורות

"דמיינו מצב שאתם ממלאים את מיכל הדלק באבקות מתכת ומימן, או מאירים את ביתכם באמצעות סוללות שנטענו במהלך היום באנרגיה שמקורה ברוח ובשמש", אומרת סברינה סרטורי, פרופ' אורח שעובדת עם פרופ' רשף טנא מהמחלקה לחומרים ופני שטח במכון ויצמן למדע. שיתוף הפעולה שלהם התאפשר הודות למענק מהתוכנית לסגל אורח שמעניקה קרן מדרשת פיינברג.

בין תחומי מחקרה עוסקת פרופ' סרטורי – המתגוררת בנורווגיה – בחומרים לייצור סוללות, אשר יוכלו לאחסן ביעילות אנרגיה שנוצרה בתאים סולאריים במהלך שעות היום. העבודה של פרופ' טנא וקבוצתו משכה את תשומת ליבה כאשר בדקה אפשרויות לשיתוף פעולה עם מדען מהמכון. פרופ' סרטורי התעניינה במיוחד בשיטות החדשות שפיתח פרופ' טנא לייצור ננו-צינורות אי-אורגניים. פרופ' טנא, לעומת זאת, ראה באפשרות לעבודה משותפת הזדמנות להוביל את המחקר של קבוצתו לכיוונים חדשים ומבטיחים.

"המטרה היא לפתח שיטה לאיחסון נייח, שתסייע בשילוב לסירוגין של אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח לתוך רשת החשמל", אומרת פרופ' סרטורי. "עבור שימוש זה, סוללות יוני ליתיום אינן הבחירה הטובה ביותר, בגלל עלותן הגבוהה והמחסור בליתיום. הנתרן, בניגוד לליתיום, הוא זול יחסית וזמין בכל רחבי העולם". למרות זאת, יש חיסרון לסוללות הנתרן הקיימות: הן פועלות בטמפרטורות גבוהות (250 מעלות צלסיוס ומעלה), ומחייבות תיכנון הנדסי שמייקר את העלויות במידה ניכרת. מסיבה זו קיים תמריץ עצום לפיתוח סוגים חדשים של סוללות המבוססות על נתרן. אחד האתגרים המדעיים הגדולים ביותר בתחום זה הוא ייצור אלקטרודות בעלות יעילות גבוהה במיוחד.

החומר שממנו עשויות האלקטרודות השליליות (אנודות) בסוללות אלה הוא גרפיט, אולם מדענים מחפשים חומרים חלופיים, אשר עשויים לשפר את התפוקה. "בעזרת פרופ' טנא ותלמיד המחקר מקבוצתו, גל רדובסקי, אנחנו מנסים לייצר משפחה חדשה של ננו-צינורות אי-אורגניים, שיתפקדו כאנודות חדשניות", מסבירה פרופ' סרטורי. פרופ' טנא וצוותו הם חלוצים בתחום הננו- מבנים – או ננו-צינורות – המיוצרים מתרכובות אי-אורגניות. דרך אחת שבה הם יוצרים אותם ננו-מבנים אי-אורגניים היא באמצעות תרכובות שהשכבות שהן יוצרות אינן מתאימות, אלא מונחות לסירוגין במבנים ובהרכבים כימיים שונים. מכיוון שיחסי הגומלין בין השכבות הם חלשים, ניתן להחדיר יוני נתרן בין השכבות, וכך ליצור מעין "מעבורת" להעברת חשמל.

לדברי פרופ' סרטורי, המטרה היא ליצור ננו-רכיבים בעלי יכולת איחסון גבוהה ומחזורי טעינה רבים. "ייצורם אמנם מאתגר, אבל אנחנו מאמינים שננו-מבנים אי-אורגניים מסוג זה עשויים לפתוח פתח ליישומים רבים, בעיקר בתחומי האנרגיה והחשמל. מחקרים אלה עשויים להתפתח לכדי תחום חדש, ולחזק את שיתוף הפעולה בין ישראל לנורווגיה בשנים הבאות – שיתוף פעולה למען ייצור אנרגיה נקיה בעתיד", היא אומרת.

אנרגיות גבוהות

במסלול מחקר נוסף חוקרת פרופ' סרטורי חומרים נקבוביים בקנה מידה ננו-מטרי, בהם אפשר יהיה אולי להשתמש לאיחסון מימן בסוללות או בכלי רכב מונעים במימן. פרופ' סרטורי, ילידת איטליה, עברה לנורווגיה בשנת 2006, והתמנתה באחרונה לפרופ' חבר באוניברסיטת אוסלו ובמרכז האוניברסיטאי UNIK. שם היא לוקחת חלק במאמץ בין-לאומי לתכנן ולייצר אבקות גבישיות מיוחדות, אשר מסוגלות לאחסן מימן בצפיפויות גבוהות יותר משיטות האיחסון הקיימות כיום – המבוססות על מימן דחוס או נוזלי. היעד, לדבריה, הוא מכלי דלק קטנים יותר, לחץ נמוך יותר ושיפור הבטיחות. במחקריה העוסקים בתרכובות מימן מוצקות, הקרויות "הידרידים", היא מנסה להבין את המבנה שלהם, ובמיוחד את מיקומו המדויק של המימן – אתגר משמעותי, כיוון שמימן הוא הקל ביותר מבין האטומים. בנוסף לכך, פרופ' סרטורי מכהנת כחוקרת שותפה בכור האטומי JEEP II הפועל במכון הנורווגי לטכנולוגיית אנרגיה, שם היא מבצעת ניסויי הדמיה באמצעות נייטרונים.

קליטתה של פרופ' סרטורי במכון ויצמן למדע הוכתרה בהצלחה. בנוסף לעבודתה עם צוותו של פרופ' טנא היא מנחה את קבוצת הדיון הדו-שבועית לחוקרות בתר-דוקטוריאליות. במסגרת זאת היא מקיימת סדנה העוסקת בקידום הקריירה, ומנחה דיונים במיגוון נושאים. במהלך הכנס השנתי האחרון של החברה הישראלית לכימיה זכתה בפרס מטעם כתב-העת Energy & Environmental Science. בזמנה הפנוי היא כותבת פרק לספר עתידי העוסק בשיטות איפיון גרעיניות אשר מיועדות לחקר מימן בחומרים שונים.

מימין: פרופ' סברינה סרטורי, פרופ' רשף טנא וגל רדובסקי. ננו-צינורות

ההגנה הטובה ביותר

עברית

גופים קוונטיים – למשל פוטונים, אלקטרונים ופרוטונים – יכולים לקודד מידע באמצעות תכונת ה"ספין" שלהם. תכונה זו, שהיא מעין תקיפת-סיחרור, מאפשרת לחלקיק (שהוא, למעשה, מגנט זעיר) להימצא באחד משני מצבי ספין בלבד – "למעלה" או "למטה". טכנולוגיות שונות עשויות לאפשר לנו לקרוא את המצבים האלה, וכך לקבל דיווח בזמן אמיתי על תהליכים שונים ועל מצבים שונים המתחוללים בתוך החומר.

למעשה, המאפיינים הקוונטיים של פרוטונים, ובכלל זה הרגישות שלהם לסביבתם, עומדים בבסיס כל היישומים של הדמיה בתהודה מגנטית (MRI): מגילוי של גידולים ממאירים ועד הבנת תהליכי תיפקודו של מוח האדם. יישומים מתקדמים ב-MRI תלויים ביכולת לפתח דרכים חדשות להתבוננות בהתנהגות של ביטים קוונטיים, לשליטה בהם ולהבנתם. התפיסה המקובלת בעניין זה קבעה, שכדי לממש את הפוטנציאל של מערכות קוונטיות בעולם העצמים הגדולים, עולם ה"מאקרו", יש להגן עליהן מהפרעות שונות המתחוללות בסביבתן, כגון פעולה של שדות מגנטיים, אשר מחבלות במידע שהן אוגרות.
פרופ' לוסיו פרידמן. שדות מגנטיים

פרופ' לוסיו פרידמן, המדען האורח פרופ' קונסלו אלברז, והחוקר הבתר-דוקטוריאלי (דאז) ד"ר נועם שמש, מהמחלקה לפיסיקה כימית במכון ויצמן למדע, הפתיעו את עמיתיהם בעולם, כאשר במקום למצוא דרכים חדשות להגנה על הביטים הקוונטיים מפני סביבתם, הם בחרו לפעול בכיוון ההפוך. הם חשפו את החלקיקים הקוונטיים לסוג מסוים של הפרעה, הנובעת מחלק מסוים מהסביבה שלהם – זו המגיעה מהשדות המגנטיים אשר קשורים לתנועות אקראיות, תוך מידור והגנה משאר ההפרעות הסביבתיות.

שיטה זו איפשרה למדענים להשתמש בגרעינים כבמעין "מרגלים אחר סביבתם": הפרוטונים "מרגישים" את הגבולות ואת המבנה המיקרוסקופי הנובע מהרקמה הנחקרת, כפי שנצפה על-ידי תנועות אקראיות. "מישוש" זה של הסביבה פותח דרך חדשה בכל הקשור למדידת גדלים ומורפולוגיות של נקבוביות עור ותאים, לרבות השינויים שמתחוללים ברקמות חיות, בצפיפות (רזולוציה) גבוהה בהרבה מזו הנובעת משיטת ההדמיה עצמה.

המדידה המדויקת שעליה מבוססת השיטה החדשה פותחת את הדרך לפיתוח שפע של יישומים בתחומים נוספים, החל בפיסיקה של מצב מוצק, דרך מדעי החומרים, וכלה במדעי החיים. השיטה, שאינה פולשנית לחלוטין, מבטיחה דרכים חדשות לחקירה של שורת מרכיבים מהותיים – טבעו של מידור רקמות בגוף החי, מנגנוני השוואה חדשים לדיווח על קיומן של רקמות פתולוגיות, ושינויים פיסיולוגיים שהתחוללו בתאים במוח האדם.

פרופ' לוסיו פרידמן. שדות מגנטיים
חלל ופיסיקה

דרך שתי נקודות

מימין: פרופ' חסאן דווייק ופרופ' ליאה אדדי. מדע כגשר

המרחק הקצר ביותר בין ירושלים המזרחית לבין רחובות איננו תמיד קו ישר. מסתבר שלפעמים המסלול המיטבי עובר דרך מלטה. כך לפחות קרה במקרה של פרופ' חסאן דווייק, סגן נשיא למדע ולחברה של אוניברסיטת אל-קודס במזרח ירושלים: הוא הגיע לשבתון במכון ויצמן למדע ברחובות בעקבות השתתפותו בכנס מדעי במלטה.

פרופ' דווייק, כימאי פולימרים שנולד בירושלים ועשה את לימודיו באנגליה, לוקח כעת חלק בפיתוח חיישנים ביו-מולקולריים במעבדתו של פרופ' רון נעמן במחלקה לפיסיקה כימית במכון. הוא יצר את קשריו עם מדעני המכון לפני כעשור, באחד המפגשים הבין-לאומיים הקרויים ועידות מלטה, או באופן רשמי יותר: "חזית המדע: מחקר וחינוך במזרח התיכון". בכנסים אלה, המתקיימים מדי שנתיים, נפגשים כ-100 מדענים, המגיעים מלמעלה מתריסר ארצות המזרח התיכון, כולל ישראל, ירדן, איראן, מצרים וערב הסעודית. נידון בהם מיגוון נושאים, החל ממדע החומרים, ננוטכנולוגיה וכימיה רפואית, וכלה בסוגיות סביבתיות בעלות חשיבות לאיזור כולו, כגון המחסור במים, אנרגיה חלופית וזיהום אוויר.

אך לכנסים אלה יש מטרות שמעבר למדע. "הרעיון הוא להפגיש ישראלים וערבים ישירות, ללא לחץ פוליטי, תוך שימוש במדע כגשר", אומר פרופ' דוד כאהן, מהמחלקה לחומרים ופני השטח במכון, אשר השתתף בכל שש ועידות מלטה שהתקיימו עד היום. "בתחילה הופתעתי מאווירת הפתיחות שאיפשרה לנו לפגוש מדענים מכל ארצות האיזור", אומרת פרופ' ליאה אדדי מהמחלקה לביולוגיה מבנית במכון, גם היא משתתפת ותיקה בכנסים.

הוועידות הובילו לקשרים ארוכי-טווח בין מדענים, לפרויקטים ישראליים-ערביים משותפים בתחום המים, ולבואם של חצי תריסר סטודנטים מאוניברסיטאות ברשות הפלסטינית ללימודים לתואר שני ושלישי במכון ויצמן למדע.

פרופ' חסאן דווייק מאוניברסיטת אל-קודס (משמאל), ד"ר עמי שליט, מנהל מדרשת פיינברג (למעלה משמאל), וסטודנטים מאל-קודס וממכון ויצמן למדע, משתתפי התוכנית לתואר שני במדעי החברה ונושאים הומניטריים באוניברסיטת ספיינצה של רומא, בביקור במכון לפני שנים אחדות

ביוזמתו של פרופ' דווייק הגיע בוגר בכימיה של אוניברסיטת אל-קודס ללימודי דוקטורט במכון, בהנחיית פרופ' אבי הופשטיין וד"ר רחל ממלוק-נעמן מהמחלקה להוראת המדעים. שני בוגרי אל-קודס נוספים לומדים כעת בקבוצות הפיסיקה ומדעי המחשב של המחלקה. "אנחנו רוצים לבנות גרעין של מדענים שהם אנשי חינוך טובים, כדי להקים אצלנו פקולטה להוראת המדעים", מסביר פרופ' דווייק, שהקים את המחלקות לכימיה ולטכנולוגיה כימית באוניברסיטת אל-קודס, וכיהן בעבר כדיקן המדעים וכסגן הנשיא של האוניברסיטה. לפני שהגיע לשבתון ברחובות שיתף גם הוא עצמו פעולה עם מדעני מכון ויצמן בתחום הוראת מדעים, בפרויקטים שהתמקדו בפיתוח תוכניות לימוד לא-פורמליות לבתי-ספר תיכון, בכתיבת ספרי לימוד, וביצירת קורסים מקוונים.

"ההשראה לקיום ועידות מלטה באה מוועידות פאגווש, שתרמו לתקשורת בין הגוש המזרחי לזה המערבי בזמן המלחמה הקרה", אומרת ד"ר צפרא לרמן, נשיאת הקרן לוועידות מלטה. ד"ר לרמן היא בוגרת הפקולטה לכימיה של המכון, והחלה לארגן כנסים אלה בחסותה של האגודה האמריקאית לכימיה. היא בחרה לקיים אותם במלטה עקב מעמדו הנייטרלי של המקום, והביטחון היחסי שהוא מקנה בהיותו אי.

כדי למשוך משתתפים, המציאה ד"ר לרמן נוסחה מקורית: את ההרצאות המרכזיות בוועידות מלטה נושאים חמישה או שישה חתני פרס נובל בכימיה, בפיסיקה או ברפואה. המדענים אינם רשאים להביא בני זוג, כדי לא "לדלל" את המגעים ביניהם. "בכימיה ידוע שהדילול מפחית את קצב התגובה", אומרת ד"ר לרמן.

מדעני המכון מהווים חלק נכבד מהנציגות הישראלית בכל ועידות מלטה. בנוסף, בכנס האחרון, "מלטה VI", שהתקיים בנובמבר 2013, הייתה אחת המרצות זוכת פרס נובל בכימיה מהמכון, פרופ' עדה יונת.

ד"ר לרמן: "אני מאמינה כי השלום יגיע מבפנים, וכי למדענים ישנה אחריות מיוחדת בעניין. הם נהנים ממעמד גבוה בחברה, גם מפני שהממשלות זקוקות להם כדי לפתח אמצעי לחימה, וגם מפני שהם משפרים את מצבה של האנושות. הם יכולים להשיג הרבה יותר מאשר הפוליטיקאים".

חלומה של ד"ר לרמן הוא למצוא מימון כדי לקיים את ועידות מלטה לעיתים קרובות יותר. "על פיתוח נשק להשמדת המונים מבזבזים מיליארדי דולרים", היא אומרת. "חלק זעיר מסכומים אלה יכול לעזור לקיום לשיתופי פעולה רבים יותר בין מדענים ישראלים וערבים, כדי ליצור את המאסה הקריטית שתוביל לשלום".

למרות שאוניברסיטאות ברשות הפלסטינית אינן מקיימות מגעים רשמיים עם מוסדות אקדמיים ישראלים, מדענים מהרשות יכולים לשתף פעולה עם מדענים ישראלים במישור האישי, והם אכן עושים זאת. פרופ' דווייק מאמין, כי שיתופי פעולה כאלה מועילים ביותר. "אני חושב שכמדענים, יש לנו תפקיד חשוב בהבאת שלום לאיזור", הוא אומר. "יש לנו פיסת האדמה הזאת, עליה אנו צריכים לחיות יחד, ועלינו לשתף פעולה כשכנים. הרי בסופו של דבר, המדע איננו מכיר בגבולות. לא חשוב היכן אתה חוקר את הסרטן, מפתח תרופה חדשה או פותר בעיית איכות הסביבה – בכל מקרה אתה עובד למען האנושות כולה".

עבור פרופ' דווייק, הסכסוך הוא עניין אישי לחלוטין: הוא גבה מחיר טראגי ממנו ומבני משפחתו. בשנת 1971, כאשר דווייק ואחיו הצעיר, חוסיין, שניהם אז בני עשרה, עמדו על המדרכה בפתח המאפייה של אביהם, השליכו מחבלים פצצה על מסעדת "דולפין" הסמוכה – מסעדה בבעלות יהודית בעיר המזרחית בירושלים. חוסיין נהרג בהתפוצצות, ודווייק נפגע מרסיסים בכל גופו. "זה המחיר שאנו משלמים על הכישלון המתמשך בפתרון הסכסוך", הוא אומר. "כל עוד הוא נמשך, בני-אדם בשני הצדדים משלמים בחייהם".

מימין: פרופ' חסאן דווייק ופרופ' ליאה אדדי. מדע כגשר

אטום באמבטיה

עברית

האם חוקי התרמודינמיקה חלים על מכונות הנשמעות לתורת הקוונטים? למשל, האם מכונות קיטור, שעבורן נוסחה התרמודינמיקה מראשיתה, נשמעות לאותם כללים שלפיהם פועלת מכונה הבנויה מאטומים בודדים? עד לאחרונה התשובה שניתנה לשאלה זו הייתה חיובית, על אף שאי-אפשר היה להוכיח זאת. אולם, מחקר חדש של פרופ' גרשון קוריצקי, מהפקולטה לכימיה במכון ויצמן למדע, בשיתוף מדענים מצ'כיה ומפולין, מעלה אפשרות כי מכונות קוונטיות כפופות למגבלות אחרות מאלו של התרמודינמיקה המסורתית. כלומר, חוקי התרמודינמיקה עצמם נשארים בתוקף בעולם הקוונטי, אך לא כן הדבר לגבי חלק מהשלכותיהם. ממצאים אלה חושפים היבטים קוונטיים ייחודיים בפעולת מכונות הממירות חום לעבודה או עבודה לקירור. תיאוריה זו תוארה באחרונה בכתבי העת המדעיים Physical Review Letters ו-Physical Review.

נקודת הפתיחה של המחקר הנוכחי הייתה אפקט מפתיע שהתגלה במחקר קודם בקבוצת המחקר של פרופ' קוריצקי: מדידות של מערכת קוונטית, כגון אטום בודד, מאפשרות לחמם או לקרר אותו, על-פי קצב המדידות. התנאי לאפקט מוזר זה הוא, שמרווח הזמן בין המדידות יהיה קצר מ"זמן הזיכרון" של הסביבה (המתוארת כ"אמבט-חום") בה שרוי האטום, שהוא הזמן בו האמבט מחליף אנרגיה עם האטום - מקבל ומחזיר את האנרגיה באופן תנודתי.

תגלית זו פורסמה ב-2008 בכתב- העת Nature (ראו גם גיליון "המכון" מספר 51), ואומתה בניסוי שבוצע בקבוצת המחקר של פרופ' לוסיו פרידמן מהפקולטה לכימיה במכון, ופורסם ב-2010 בכתב-העת Physical Review Letters (ראו "המכון" 61). שינוי הטמפרטורה של האטום נבע מכך, שמדידות תכופות משנות את אנרגיית-הקשר בין האטום לבין אמבט- החום, אם הן מתרחשות בתוך זמן-הזיכרון של האמבט. מדובר בתופעה קוונטית מובהקת, על אף שהאטום המצוי בתוך אמבט-חום נחשב (קודם למחקר זה) לאובייקט הנוהג לפי התרמודינמיקה המסורתית, ואילו כאן נמצא כי האמבט, גם אם הוא מיקרוסקופי, פועל על האטום באופן קוונטי-קוהרנטי בתוך זמן הזיכרון שלו.

מימין: דוד גלבוואסר-קלימובסקי ופרופ' גרשון קוריצקי. אפקט קוונטי

המחקר הנוכחי, שביצע תלמיד המחקר דוד גלבוואסר-קלימובסקי בהנחיית פרופ' קוריצקי, מראה כי אותו אפקט קוונטי מאפשר לאטום להשפיע באופן מהותי על המדידות: אם נחבר לאטום מתנד, הוא יגביר את תנודתו, בתנאי שהמדידות יהיו תכופות יותר מזמן הזיכרון של האמבט. כמו שינוי הטמפרטורה, גם ביצוע העבודה באמצעות מדידות תכופות מתאפשר באמצעות משאב שלא נוצל עד כה: שינוי באנרגיית- הקשר בין האטום לבין הסביבה. תיאוריות קודמות בתחומים אלה (כמו זו של הפיסיקאי רולף לנדאור מ-1960) התעלמו ממשאב זה.

בהמשך הראו המדענים, כי חיבור האטום לשני אמבטי חום, האחד חם והאחר קר, מאפשר ליצור מכונה שתמיר חלק מאנרגיית החום לפעולה שביצע האטום על מתנד (יגביר את תנודתו). אך אם תדר המתנד יהיה גבוה מדי, תפעל המכונה כמקרר שיפחית את טמפרטורת האמבט הקר.

לפי התיאוריה החדשה, המכונה הקטנה והפשוטה ביותר האפשרית היא אטום יחיד המצוי במגע עם אמבטי-חום ומחובר למתנד פשוט המשמש בוכנה קוונטית. המדענים מקווים, כי ממצאים אלה יסייעו בגישור בין התרמודינמיקה לבין תורת הקוונטים, יובילו לפיתוח עתידי של מכונות ממוזערות מתקדמות, ויאפשרו קירור יעיל של התקנים ממוחשבים זעירים (מגבלות הקירור של התקנים כאלה מהוות כיום אחד מהגורמים המקשים על מיזעור התקנים ממוחשבים).

אומר פרופ' קוריצקי: "התיאוריה החדשה מציבה בין השאר סימן שאלה לגבי קביעתו של נרנסט מ-1908, שאין אפשרות להגיע לאפס המוחלט בזמן סופי. לדעתי, ייתכן שאפשר יהיה להגיע לנקודה אולטימטיבית זו, אם המערכת המקוררת היא שרשרת ספינים (מגנטים זעירים), אשר קשורה לאטום יחיד המשמש כמקרר. שרשרת הספינים פשוט תקפא לחלוטין. פיסיקאים לא מעטים, שחונכו לזהות את החוק השלישי של התרמו- דינמיקה עם קביעת נרנסט כי אי-אפשר להגיע לאפס המוחלט, עשויים לחוש אי-נוחות לגבי תחזית זו, המציעה בחינה מחדש של משמעות החוק השלישי. אבל הפתעות וחילוקי דעות, כידוע, הם ממנועי הצמיחה החזקים ביותר של המדע המודרני". פרופ' קוריצקי סבור, שהוויכוח יוכרע באמצעות ניסויים שאפשר לבצעם בגזים קרים.

רן ויינשטוק, י"א, אורט הנרי רונסון, אשקלון