<div>
Science Feature Articles</div>

שדות תות לנצח

ד"ר אסף אהרוני. טעם וארומה

מאמץ משותף של 74 מדענים מ-38 מוסדות מחקר ברחבי העולם הוביל באחרונה לקביעת הרצף הגנטי המלא של תות הבר ולפיענוחו. המחקר התפרסם באחרונה בכתב-העת המדעי Nature Genetics. ד"ר אסף אהרוני וד"ר אביטל אדטו, מהמחלקה למדעי הצמח במכון ויצמן למדע, הם החוקרים הישראלים היחידים שהשתתפו בפרויקט, ותרמו למחקר את המיפוי והזיהוי של גנים ומשפחות גנים אשר אחראים ליצירת חומרי הטעם והריח של התות.
תות הבר (woodland strawberry, או בשמו הלטיני Fragaria vesca) הוא קרוב משפחה של תות הגינה המתורבת והמוכר. הפירות מכילים כמות גדולה של חומרים נוגדי חימצון (בעיקר ממשפחת הטנינים - החומרים המצויים גם ביין ויוצרים את תחושת העפיצות), וכן ויטמינים מסוג A ,C ו-B12, ומינרלים כמו אשלגן, סידן ומגנזיום. בנוסף, פרי התות ייחודי בכך שהוא עשיר מאוד בחומרי טעם וריח.

בשביל ד"ר אהרוני מהווה ההשתתפות במחקר הבין-לאומי סגירת מעגל: זה שנים רבות הוא חוקר את המסלולים המטבוליים שבהם נוצרים חומרי הטעם והריח במהלך ההבשלה של פרי התות. ד"ר אהרוני היה אחד הראשונים שהשתמש בשבבים ביולוגיים לצורך ניתוח גנטי של צמחים, וזיהה באמצעותם גנים הממלאים תפקיד ביצירת חומרי טעם וריח בתות. מחקריו משווים בין חומרי הטעם והארומה המצויים בתות הבר לבין אלה המצויים בתות המתורבת, ומתחקים אחר הסיבות הגנטיות להבדלים אלה. פיענוח הגנום המלא של תות הבר מאפשר לו לחקור באופן יסודי ומקיף יותר את הגנים הרבים השותפים בתהליך, וגם שופך אור חדש על כמה מממצאיו בעבר. כך, לדוגמה, בעזרת ניתוח ממוחשב של גנום תות הבר גילתה כעת ד"ר אדטו, כי רק משפחה קטנה יחסית של אנזימים, שאחד מביניהם אופיין בעבר על-ידי ד"ר אהרוני, אחראית ליצירת קבוצה גדולה של כמאה חומרי ארומה, אשר אופן יצירתם לא היה ברור במלואו.

ד"ר אהרוני מקווה, כי המידע החדש יסייע, בין היתר, להבין כיצד אפשר להחזיר לתותי הגינה את הטעם והארומה שאבדו להם במהלך השנים. תותי הבר שמופו זה עתה - שהם בעלי טעם וארומה מרוכזים וחזקים במיוחד - יכולים בהחלט להוות דוגמה שיש לשאוף אליה.

Woodland Strawberry. Image courtesy of H. Zell, Wikimedia commons

תות הבר מצטרף לשורה של צמחים שהגנום שלהם פוענח ומופה בשלמותו - כמו האורז, העגבניה, הענבים והסויה. המיפוי מראה, כי אורכו הכולל של הגנום הוא כ-240 מיליון בסיסים, ומצויים בו כ-35,000 גנים (לשם השוואה, גנום האדם כולל כשלושה מיליארד בסיסים, וכ-23,000 גנים). הגנום של תות הבר פשוט וקצר יחסית, קל ונוח לגדל את הצמח ולבצע בו הנדסה גנטית, והוא בעל מחזור חיים קצר. מסיבות אלה הוא יכול לשמש כמודל עבור צמחים אחרים בעלי חשיבות חקלאית וכלכלית, המשתייכים אף הם למשפחת הוורדיים, שהם נוחים פחות למחקר: תות הגינה, ועצים כמו תפוחים, אפרסקים, דובדבנים, שקדים ועוד.

עת הקטיף

ילדותו של אסף אהרוני בפתח-תקווה עברה עליו בצל הפרדסים של אביו ודודיו. אחת מחוויות הילדות הזכורות לו היו "גיוסים" לקטיף תפוזים סיניים ("קומקוואט"), שהתקיימו בסופי השבוע, בעונת הקטיף. כל חבריו של אסף הגיעו לפרדס, ל"הפנינג" של קטיף תפוזים תחרותי, שבסופו קיבלו תשלום בהתאם לכמות שנקטפה.

ילדותו של אסף אהרוני
הפרדסים שסביב פתח תקווה היו גם הרקע לפעילותו בתנועת הצופים, שם הגיע עד לתפקיד רשג"ד. "מינויו" האחרון בצופים, בטרם התגייס לשירות הצבאי, היה הגנן הרשמי של בית שבט הצופים.

ד"ר אסף אהרוני. טעם וארומה
מדעי הסביבה

מקדימי הרקמות

עברית
מדענים ממכון ויצמן למדע בישראל, ומאוניברסיטת קיימברידג', אנגליה, הצליחו לראשונה להפיק במעבדה, מתאי אדם, תאי גזע מקדימי זרע וביצית, התאים העובריים שמהם מתפתחים בהמשך הזרע והביצית. זו הפעם הראשונה שמדענים הצליחו לגדל תאי אדם בשלב התפתחותי כה מוקדם. ממצאי מחקרם התפרסמו באחרונה בכתב-העת המדעי Cell. ד"ר יעקוב חנא מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן למדע, שהוביל את המחקר עם תלמידת המחקר במעבדתו, ליהי ויינברגר, אומר שמחקר זה עשוי להניב תובנות חדשות באשר לשלבים המוקדמים ביותר של התפתחות העובר, ואולי, בעתיד, לסייע בקידום שיטות טיפול חדשות בתחום הרבייה.

מדענים רבים, במקומות שונים בעולם, מנסים כבר שנים ליצור תאי אדם מקדימי זרע וביצית בתנאי מעבדה. תאים אלה גדלים בשבועות הראשונים של התפתחות העובר, תוך שתאי הגזע העובריים בביצית המופרית מתחילים "להתמחות" ולהתמיין לסוגי התאים השונים. ברגע שתאים אלה "בוחרים" להתמיין ולקבל על עצמם מסלול מסוים, המוביל להתפתחות איבר מסוים, הם ממשיכים להתפתח לאורך המסלול – פחות או יותר באופן אוטומטי. בדרך הטבע, כמה מהם מתחילים להתפתח במסלול שמוביל להתפתחות תאי ביצית או תאי זרע. התאים המצויים בשלבים הראשונים במסלול זה קרויים תאים מקדימי זרע, או ביצית. הרעיון להפיק במעבדה תאים בשלב התפתחותי מוקדם זה עלה כבר בשנת 2006, כאשר מדענים הצליחו, לראשונה, להחזיר תאים בוגרים לשלב מוקדם יותר בהתפתחות, ולהפוך אותם לתאי גזע מושרים, המסוגלים, שוב, לבחור מסלול התמיינות, ולהתפתח לאורכו עד ליצירת תאים של רקמות שונות.

במחקר קודם פיתח ד"ר חנא שיטות חדשות המייעלות במידה רבה מאוד את הפיכתם של תאי אדם בוגרים לתאי גזע מושרים. המחקר עסק בהבדלים שבין תאי גזע מושרים של בני-אדם לבין תאים עובריים של עכברים. את תאי העכבר העובריים אפשר לשמור ולגדל במעבדה בקלות יחסית, בעוד שאת תאי האדם היה צריך "לתכנת" מחדש כדי שיהפכו לתאי גזע מושרים. ד"ר חנא וחברי קבוצתו פיתחו שיטה חדשה, אשר עיכבה את נטייתם של התאים להתמיינות, ובכך יצרו סוג חדש של תאי גזע מושרים, אותם כינו "תאים תמימים". תאים אלה "הצעירו" את תאי הגזע המושרים בשלב אחד נוסף, וקירבו אותם למצב העוברי – בו הם יכולים באמת להתמיין לכל סוגי התאים בגוף. כיוון שהתאים התמימים דומים יותר למקביליהם בעכברים, שיערו חברי קבוצת המחקר שאפשר יהיה לגרום להם "לבחור" במסלול המוביל להתמיינות תאי זרע ותאי ביצית.

בניסויים שביצעו באותם תאים תמימים הצליחו חברי קבוצת המחקר של ד"ר חנא להפיק תאים הזהים בכל מובן לתאי אדם מקדימי זרע וביצית. יחד עם קבוצת המחקר של פרופ' עזים סוראני, מאוניברסיטת קיימברידג', המשיכו המדענים לבצע ניסויים ולשכלל את השיטה.

ד"ר חנא אומר, שתאים מקדימי זרע וביצית הם רק השלב הראשון במירוץ הארוך והמורכב לייצור ביציות ותאי זרע של אדם מתאי אדם בוגרים. לדוגמה, בשלב מסוים בתהליך חייבים תאים אלה לפצל את המטען הגנטי שלהם לשניים (תאי רבייה כוללים עותק אחד בלבד מכל כרומוזום). ובכל זאת, הוא בטוח כי אלה אתגרים שאפשר יהיה למצוא דרכים להתמודד איתם. הצלחה עתידית בתחום זה תוכל, למשל, לאפשר לנשים שעברו טיפולי כימותרפיה – להרות.

בינתיים, המחקר כבר מניב תוצאות מעניינות ובעלות השלכות חשובות על המשך המחקר בתאים מקדימי זרע, בביצית, ואף בתאים מקדימים לרקמות שונות. קבוצת המחקר של ד"ר חנא במכון ויצמן למדע הצליחה לאתר חלק משרשרת האירועים הגנטית שמובילה תא גזע להתמיין כתא מקדים זרע או כביצית. בין היתר הם גילו גן מרכזי, הקרוי Sox17, אשר אחראי על ויסות התהליך בבני-אדם, ולא בעכברים. כיוון שגן זה שונה מהמערכת שהתגלתה בעכברים, מצפים המדענים להפתעות נוספות בהמשך הדרך.

"היכולת להפיק במעבדה תאי אדם מקדימים לרקמות שונות תאפשר לנו לחקור את תהליך ההתמיינות ברמה המולקולרית", אומר ד"ר חנא. "למשל, גילינו שרק תאים תמימים 'טריים' יכולים להפוך לתאים מקדימים לרקמות שונות, אבל לאחר שבוע בתנאים רגילים (כלומר, כשהם כבר פחות תמימים), הם שוב מאבדים את היכולת הזאת. אנחנו שואפים לגלות מה הסיבה לכך – מה גורם לתאי הגזע להיות מסוגלים יותר או פחות לבצע פעולות מסוימות, ומה בדיוק מניע את תהליך ההתמיינות ברגע שתא תוכנת מחדש והפך לתמים. רק מציאת התשובות לשאלות אלה תקדם, בסופו של דבר, את טכנולוגיית תאי גזע מקדימי הרקמות, ותאפשר פיתוח של יישומים רפואיים מתקדמים בתחום זה".

תאי גזע עובריים שהפכו לתאי גזע מקדימי זרע וביצית. הצילומים נצבעו כך שכל צבע מייצג את ביטויו של גן אחר: NANOS3 (באדום), NANOG (בירוק) ו-OCT4 (בכחול). לבסוף, שולבו התצלומים לכדי תמונה אחת (בצהוב)

מנעול זמני

כעת, כשהצליחו המדענים ליצור במעבדה תאים הדומים לתאי גזע עובריים, מה הוא השלב הבא? כיוון שהטיפול במחלות בתאים מושרים אלה תלוי, בסופו של דבר, בכך שנוכל לכוון את התמיינותם, עלינו, קודם כל, להבין כיצד הם מפסיקים להיות תאי גזע – תהליך המתרחש בתחילת התפתחות העובר. כדי לרדת לעומקו של הנושא חָברו ד"ר יעקוב חנא ותלמיד המחקר שי גאולה, מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן למדע, לקבוצת המחקר של פרופ' גדעון רכבי מהמרכז הרפואי על-שם חיים שיבא, שהיא אחת מקבוצות המחקר המובילות בעולם במתילציית אר-אן-אי.

מתילציה היא תהליך ביוכימי פשוט, אשר במהלכו נצמדת קבוצת מתיל כימית למקטע גנטי, ומונעת את המשך פעילותו. בגרסת המתילציה הידועה יותר – מתילציה של הדי-אן-אי – נהוג לראות את התהליך כמעין "מנעול": ברגע שהוא נסגר, קשה לפתוח אותו שוב, והוא נסגר לתקופה ארוכת-טווח (ולעיתים אף עובר לצאצא של המארח). לכן, כאשר גילו חברי קבוצתו של פרופ' רכבי שגם למקטעי אר-אן-אי, אשר מתאפיינים בתוחלת חיים נמוכה, נצמדות קבוצות מתיל, התעורר הצורך להבין את התופעה לעומק.

המדענים התמקדו באנזים הקרוי Mettl3, אשר מצמיד את קבוצות המתיל לאר-אן-אי של תאי יונקים. כדי לבדוק האם הצמדתם ממלאת תפקיד בהפיכתם של תאי הגזע לתאים רגילים, "כיבו" המדענים את הגן של אנזים זה בעוברי עכברים. הם גילו ש-Mettl3 מצמיד את קבוצות המתיל למקטעים הגנטיים האחראים לקידוד יכולת ההתמיינות. כתוצאה מכך, התמיינות התאים נבלמה – ואיתה נעצרה גם התפתחות העובר.

הקוטב הפנימי

עברית

"איי לנגרהנס", למרות שמם, אינם יעד לחופשה אקזוטית, אלא קבוצות תאים בלבלב. ה"איים" כוללים, בין היתר, תאי בטא, אשר מייצרים ומפרישים אינסולין, הורמון החיוני לוויסות רמות הסוכר בדם ולכניסתו לתאי הגוף. מדעני מכון ויצמן למדע הראו באחרונה, כי תאים אלה מאורגנים במבנה מוקפד. במאמר שפורסם בכתב-העת המדעי Cell Reports חשפו המדענים את המבנה המצולע של תאי הבטא. חשיפת אופן עיצובם של תאים אלה עשויה להעמיק את הבנתנו באשר לתיפקודם, ולהוביל לתובנות חדשות באשר למאזן משק הסוכר בגוף.

פגיעה בתאי בטא היא המחוללת את מחלת הסוכרת: בסוכרת מסוג 1 התאים נפגעים מתגובה אוטו-אימונית של הגוף, ובסוכרת מסוג 2 הם מפסיקים להפריש אינסולין, דבר המוביל למשבר אנרגיה חריף בכל שאר תאי הגוף, וללא טיפול – למוות. איי לנגרהנס הם רק חלק קטן מהלבלב, אבל האופן המיוחד שבו הם מאורגנים מאפשר להם לתפקד כאיבר בתוך איבר. מבט מעמיק יותר באופן שבו מאורגנים התאים באיי לנגרהנס מראה, שהתאים ערוכים בצורה המזכירה ורד, סביב הוורידים שבלבלב, כאשר עורק מקיף את ה"ורד".

המדענים, פרופ' בני שילה, תלמיד המחקר ארז גרון וד"ר איל שכטר, מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן למדע, בחרו להתמקד בארגון המרחבי של תאי הבטא. ההנחה הרווחת היא שמדובר בתאים קוטביים, כאשר הקוטביות מאפשרת לתאי הבטא להפריד מרחבית בין פעילויות שונות, ולבצע אותן באזורים שונים של התא. עם זאת, עד למחקר הנוכחי לא התגלו בפועל סימני קוטביות בולטים בתאי הבטא.

ארז גרון בדק את מיקומם של חלבונים שונים בקרום תאי הבטא, המקום בו התאים מזהים את נוכחות הסוכר, וממנו מופרש האינסולין. הוא בודד איי לנגרהנס מלבלב של עכבר, גידלם בתרבית, ובהמשך החדיר חלבון פלואורסצנטי לכמה מתאי הבטא. שיטה זו איפשרה לחברי הקבוצה לעקוב אחר סיבי אקטין, המהווים חלק חשוב בשלד התא, ובדרך זו לחזות, לראשונה, כיצד מעוצבים תאי הבטא, וכיצד נשמר עיצוב זה בזמן אמת.
להפתעתם, גילו חברי הקבוצה כי שלד האקטין שבקרבת קרום התא יוצר פינות בנות זווית חדה לכל אורך התא, וגורם לו להיראות כמו אוהל שהוצב באמצעות מוטות פנימיים. אך מסתבר שהסיבים שלאורך התא אינם סתם מוטות תמיכה: למרות שהפינות מהוות רק חלק קטן משטח הפנים של התא, מתרכזות בהן כמויות גדולות של חלבונים הממלאים תפקידים חשובים בהכנסת סוכר לתא ובהפרשת אינסולין.

מדוע מתעצבים תאים אלה במבנים זוויתיים? למה הם מרַכזים את כל פעילותיהם השונות לאורך הקווים האלה? פרופ' שילה וחברי קבוצתו משערים, שהצבת מנגנוני הדגימה וההפרשה בסמיכות מרחבית מתבצעת כדי ליעל ולזרז את התהליך.

פרופ' שילה אומר, שהמחקר מצביע על התפקיד החשוב שממלאת התקשורת הבין-תאית. אחד מממצאי המחקר הוא, שבכל הנוגע לעיצוב התא, היחסים בין התאים השכנים ממלאים תפקיד מכריע, כיוון שתקשורת זו מובילה להתפתחות הצורה הזוויתית מלכתחילה. ביטוי לכך הוא שתאי בטא אשר "נפרדים מהעדר", מאבדים במהרה את זוויותיהם. "ממצאים אלה מעידים על כך שתאי הבטא פועלים בתיאום מוחלט", אומר פרופ' שילה, "וכי תיאום פעולותיהם עשוי למנוע מתאים בודדים להגיב באופן אקראי".

המחקר בוצע בתאי לבלב של עכברים, אך המדענים מצביעים על ראיות לכך, שגם תאי הבטא בגוף האדם מתאפיינים במבנה זוויתי. ממצאים אלה שופכים אור על דרך פעולתם של תאי הבטא אשר מייצרים אינסולין, והם עשויים להצמיח תובנות חדשות באשר לאופן תיפקודם של תאים אלה, החשובים כל כך לבריאותנו.

אי לנגרהנס מעכבר. שלפוחיות מכילות אינסולין בתוך תאי בטא מסומנות בלבן

כוח הכבד

מימין: שני לנדן, סיון תנעמי, ד"ר קרן בהר הלפרן וד"ר שלו איצקוביץ. אור חדש

כשמשתמשים במטאפורות המתארות את מרכז העניין, הלב הוא זה שזוכה לכל התהילה. אך ישנו איבר נוסף שמבצע תפקיד מרכזי בגופנו – הכבד. עקב הצורך של הכבד לנהל את חילוף החומרים בגוף בנסיבות משתנות, הוא נאלץ להתמודד עם משימות מאתגרות; למשל, עליו לשמור על רמות קבועות של סוכר בדם נוכח תנודות באספקת הסוכר הנובעות מהמזון שאנו אוכלים. מדעני מכון ויצמן למדע גילו כעת, כי הגנים בכבד פועלים בהתפרצויות, ולא ברצף, דפוס המסייע לכבד לבצע ביעילות את משימותיו הרבות. הבנה לעומק של מנגנון זה עשויה לשפוך אור חדש על פעילות הכבד, ואולי גם על פעילותם של איברים נוספים, בבריאות ובחולי.

התפרצויות גנטיות דומות היו מוּכרות בעבר בגנים של חיידקים. השלב הראשון בפעילות הגן הוא יצירת מולקולת מסרים הקרויה mRNA. בחיידקים, מולקולות אלה נוצרות לעיתים קרובות בהתפרצויות באורך שונה, דבר המוביל לרמות mRNA שונות, באופן אקראי, בכל חיידק וחיידק. זוהי אסטרטגיה הידועה בשם "הימור": הגיוון ביצירת ה-mRNA מבטיח כי ישרדו לפחות חלק מהחיידקים – אלה שלהם רמות ה-mRNA המתאימות לנסיבות.

במחקר החדש, שהתפרסם בכתב-העת המדעי Molecular Cell, יצאה קבוצת מדענים, בראשות ד"ר שלו איצקוביץ מהמחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא, לחקור את השאלה: האם אותו המנגנון, כלומר היווצרות ה-mRNA בהתפרצויות, קיים ביונקים? המדענים השתמשו בשיטה חדשנית להדמיית מולקולות mRNA בודדות ברקמת יונקים, אשר פותחה במעבדתו של ד"ר איצקוביץ, ומשלבת מיקרוסקופיה מתקדמת עם גישות חישוביות.

פעילות גן המייצר גלוקוז ברקמת כבד של עכבר. ריכוז גדול של mRNA (הנקודות האדומות) מעיד על כך שפעילות זו גבוהה ביותר בקירבת כלי הדם (PP) שמציפים את הרקמה בדם עשיר בחמצן החיוני לייצור הגלוקוז. צולם במיקרוסקופ פלואורסצנטי

בעזרת שיטה זו הראו המדענים, כי בדיוק כפי שקורה בחיידקים, פועלים הגנים בהתפרצויות באורך זמן שונה גם ברקמת הכבד של העכבר. התברר, שגם אורך החיים של מולקולות ה-mRNA של גנים שונים אינו זהה: חלקם שורדים זמן רב יותר מאחרים. השילוב בין שני משתנים אלה מוביל לגמישות רבה בשליטה על פעילות הגנים בכבד. כך למשל, יכול להיות ש-mRNA של גן מסוים נוצר בהתפרצויות ארוכות, אך אם ה-mRNA עצמו הוא בעל אורך חיים קצר, הפסקת ההתפרצויות תוביל לעצירה מיידית של פעילות הגן.

תאי כבד של עכבר. קרומי התאים צבועים בירוק. גרעיני התאים (בכחול) מכילים כמות שונה של סלילי די-אן-אי – מהכמות הרגילה (שניים) ועד שמונה סלילים. צולם במיקרוסקופ פלואורסצנטי
גמישות זו עשויה להיות חיונית כאשר מבצע הכבד את תפקידיו המגוונים; למשל, כאשר הוא מווסת את רמת הסוכר בדם. כחלק מהתחזוקה השוטפת של הגוף, שואב הכבד לתוכו סוכר עודף כשרמת הסוכר בדם גבוהה מדי, ומשחרר אותו בהדרגה, או מייצר סוכר חדש, כאשר רמת הסוכר בדם יורדת. לאחר ארוחה, כאשר תוך דקות ספורות עולה רמת הסוכר בדם, יש להפסיק מיד את פעולת הייצור של סוכר חדש. מולקולת ה-mRNA קצרת החיים, הנעלמת במהירות כאשר מפסיק הגן את פעילותו, מותאמת להפליא למטרה זו.

אכן, מדעני המכון מצאו שלשני גנים, החיוניים להפקת סוכר, יש מולקולות mRNA בעלות תוחלת חיים קצרה במיוחד. כדי לפצות על אורך חייהן הקצר, נוצרות המולקולות בהתפרצויות ארוכות מהרגיל – כנראה כדי למנוע את ההבדלים בין התאים, שגורמות ההתפרצויות. לעומת זאת, מולקולות mRNA אחרות, בעלות תוחלת חיים ארוכה יותר, נוצרות בהתפרצויות קצרות יותר.

המדענים סבורים, כי הסיבה האבולוציונית להתפרצויות נעוצה בתפקידם של הגנים כמגיני הדי-אן-אי. הגנים חשופים יותר לרעלים בסביבה כאשר הם פעילים, כך שהם פגיעים פחות אם הם פועלים לסירוגין, ולא באופן רציף. הדבר חשוב במיוחד באיבר כמו הכבד, שמנקה את הגוף מחומרים רעילים.

המדענים סבורים גם, כי ההתפרצויות עשויות להסביר תכונה מפתיעה של תאים רבים בכבד: נוכחות עותקים רבים של הגנום, הכוללים ארבעה או שמונה סלילי די-אן-אי במקום השניים הרגילים. כהסבר אפשרי, המדענים מציעים שההתפרצויות גורמות להבדלים אקראיים ברמות ה-mRNA בין התאים, אך בעזרת העותקים הנוספים של הדי-אן-אי, המייצרים מולקולות mRNA נוספות, הבדלים אקראיים אלה נבלעים. כתוצאה מכך מייצרים תאי כבד שונים את ה-mRNA המסוים בצורה אחידה. אכן, ב"בית חרושת" כמו הכבד, בו פועלים כל התאים למען מטרה פיסיולוגית משותפת, הבדלים גדולים מדי בין התאים היו עלולים להפריע לתיפקודו.

במחקר השתתפו ד"ר קרן בהר הלפרן, סיון תנעמי, שני לנדן, מיכל צאפאל, לירן שלאק, ענת הוצלר, ואנה ניז'ברג מקבוצתו של ד"ר איצקוביץ.

הבנתן של ההתפרצויות בפעילות הגנים בכבד עשויה לחשוף מנגנונים התורמים לפגמים בתיפקוד הכבד, כמו שיבוש בחילוף החומרים של הסוכר, שעלול להוביל לסוכרת. בנוסף גילו המדענים, כי גנים באיברים אחרים פועלים, לעיתים, בהתפרצויות – תגלית שפותחת כיוון חדש לחקר בקרת פעילות הגנים ברקמות שונות.

צילום מיקרוסקופ של רקמת כבד עכבר חושף מולקולות mRNA חדשות המעידות על פעילות הגן (הנקודות הבהירות שמסומנות במשולשים לבנים). מולקולת mRNA בודדה (משמאל) מעידה על כך שהגן פועל בהתפרצויות נדירות בלבד. לעומת זאת, נוכחות רבה של מולקולות mRNA חדשות (מימין) מצביעה על פעילות הגן בהתפרצויות ארוכות ותכופות

ד"ר שלו איצקוביץ הגיע למדעי החיים דווקא מתחום המדעים המדויקים. הוא נולד בחיפה, קיבל תואר ראשון בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ושירת בצה"ל במסגרת תוכנית "תלפיות" היוקרתית. לאחר לימודיו לתואר שני בהנדסת חשמל בטכניון קיבל בשנת 2006 דוקטורט בהצטיינות ממכון ויצמן למדע, בהנחייתו של פרופ' אורי אלון. את מחקרו הבתר-דוקטוריאלי ביצע במכון לטכנולוגיה של מסצ'וסטס (MIT). הוא הצטרף לסגל מכון ויצמן למדע בדצמבר 2012. ד"ר איצקוביץ מתגורר ברחובות עם אשתו ענת ושני ילדיו, איתמר ודניאל.

התאמות

עברית

ד"ר יפעת מרבל חזרה באחרונה לאותה המעבדה בה למדה לתואר שני, במחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן למדע, אלא שעכשיו היא ראשת קבוצת מחקר משלה. הנוף מחוץ לחלון המעבדה לא השתנה בהרבה מאז תקופת לימודיה. במעבדה, לעומת זאת, יבוצעו התאמות מהותיות: יותקן בה ציוד
מתקדם אשר נועד לאפשר לה לחקור וללמוד מנגנונים חדשים בפעילות חלבונים.

חלבונים מהווים כ-70% מתכולת התאים שלנו, והתפקידים שהם ממלאים רבים ומגוונים. "הם מעין תבניות", אומרת ד"ר מרבל. "למרות שאנו נוטים לדמיין אותם כ'מוצר הסופי', למעשה, לאחר שהם עוזבים את ה'מפעל' לייצור חלבונים, הריבוזום, הם ממשיכים להתפתח ולהשתנות. ללא התאמות אלה לא יוכלו החלבונים לבצע את תפקידם הביולוגי באופן מבוקר. רק 'הכיוונון העדין' הזה מאפשר להם לפעול במדויק – בין אם מדובר בפעולה שנועדה להבטיח את יציבות התא, בהפעלת מנגנוני בקרה שונים, או בתגובה לאותות סביבתיים".

תהליך ייצור החלבונים על-פי המידע האצור בדי-אן-אי קרוי "תרגום", ולכן, שינויים ברצפי החלבונים מכונים "התאמות בתר-תרגומיות"(Post-Translational Modifications, או PTMs). התאמות אלה עשויות להתחולל במספר דרכים: לחלבונים עשויים להתווסף קבוצות כימיות שונות, סוכרים, ואפילו חלבונים קטנים אחרים, וכן ייתכנו תוספות של יחידות בודדות או שרשראות. את ההתאמות החלבוניות האלה אפשר גם להסיר מהחלבונים באמצעות שימוש במנגנונים שונים, ולכן עשויות התאמות אלה להיות הפיכות או קבועות. כיום ידועים כ-200 סוגים שונים של PTMs, וחישוב מהיר מעלה, כי מיגוון התצורות השונות של החלבונים גדול בערך פי 1,000 ממספר הגנים שבגופנו. משום כך, מנגנוני הבקרה של ההתאמות החלבוניות מעשירים את המורכבות המולקולרית בתא החי.

במחקרה הבתר-דוקטוריאלי, במעבדתו של פרופ' מרק קירשנר מאוניברסיטת הרווארד, פיתחה ד"ר מרבל מערכת ביוכימית המשלבת שבבים חלבוניים, ומאפשרת זיהוי של התאמות חלבוניות בכ-9,000 חלבונים במקביל במצבים פיסיולוגיים שונים, החל מסרטן ועד מחלות מוח ניווניות. בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת גילו פרופ' אברהם הרשקו ופרופ' אהרן צ'חנובר חלבון הקרוי "יוביקוויטין", שתפקידו לסמן חלבונים אשר נועדו לפירוק – וזכו על תגלית זו בפרס נובל בכימיה. בשנים שלאחר מכן התברר שיוביקוויטין, וכן חלבונים אחרים דמויי-יוביקוויטין, אחראים למיגוון רחב של פעילויות איתות בתא. מעבר לכך, התגלה כי כ-600 אנזימים שונים מעורבים בבקרת סמנים אלה. כאשר השתמשה ד"ר מרבל במערכת שפיתחה לשם בחינת תאים בשלב החלוקה התאית, היא זיהתה כי חלבון דמוי-יוביקוויטין בשם FAT10 ממלא תפקיד חשוב בחלוקת התא. כאשר עיכבה את אותו חלבון – הופסקה חלוקת התאים הסרטניים.

במעבדתה החדשה במכון ויצמן למדע מתכננת ד"ר מרבל להמשיך לחקור את FAT10, במטרה להבין את תפקידו של מקטע חלבוני זה בסרטן ובדלקת. כדי לעשות זאת, היא תצטרך לזהות את השפעותיו מעבר לתחום התא – על סביבת הגידול, לדוגמה, או על אורגניזם שלם. אבל העיסוק ב-FAT10 הוא רק ההתחלה: השיטה שפיתחה לזיהוי PTMs עשויה להיות שימושית בחקר סוגים נוספים של התאמת חלבונים, כיוון שהיא מאפשרת לחזות בפעולתם של חלבונים רבים, וביחסי הגומלין שלהם עם המולקולות שמבצעות את ההתאמות. מעבר לכך, ד"ר מרבל יכולה כיום לשלוט בתנאים השוררים בתא, כדי להבין אילו התאמות מתבצעות במצבי עקה או בזמן מחלה. במחקר אחר משתמשת ד"ר מרבל בשיטה שפיתחה כדי לנתח דגימות רקמה, ולזהות "חתימת" יוביקוויטין אישית במחלות כגון סרטן.

"עד כה הייתה ההתקדמות בחקר ה-PTMs איטית, כיוון שהכלים האנליטיים הדרושים לא היו זמינים", אומרת ד"ר מרבל. "אבל היות שהמחקר עוסק באופן שבו חלבונים מתפקדים בסביבת התא, יש לו פוטנציאל להניב תוצאות רבות בעלות השלכות קליניות. בסופו של דבר, המטרה שלנו היא ללמוד איך אפשר לעצב מחדש את הסביבה התאית בעזרת מנגנונים אלה".

אישיד"ר יפעת מרבל. תצורות שונות

ד"ר יפעת מרבל גדלה בגבעת שמואל. לאחר שירות צבאי כקצינה בחיל האוויר קיבלה תואר ראשון בביולוגיה חישובית מאוניברסיטת בר-אילן. משם המשיכה ללימודי התואר השני במכון ויצמן למדע, כחלק מקבוצתו של פרופ' ירון כהן מהמחלקה לאימונולוגיה. את התואר השלישי, וכן את מחקרה הבתר-דוקטוריאלי, עשתה בקבוצתו של פרופ' מרק קירשנר באוניברסיטת הרווארד.

ד"ר מרבל נשואה לעינב לזר, ולהן שלושה ילדים: עופר, בן ארבע וחצי, ותאומים בני כשנה: יהונתן (בן) ואריאל (בת). בזמנה הפנוי היא אוהבת לטייל עם משפחתה.

ד"ר יפעת מרבל. תצורות שונות

שריר וקיים

פרופ' טלילה וולק. חישנים מכניים

פעילות גופנית בונה שריר, וללא כל פעילות גופנית נחלשים השרירים במהירות ונפחם קטן - עובדות אלה ידועות היטב ומזמן, כך שמפתיע לגלות כמה מעט ידוע על המנגנון המולקולרי העומד מאחוריהן.

דגם תלת-ממדי ממוחשב של סיב שריר, בעל מספר גרעינים, של זחל זבוב הפירות

כעת מציעים מדעני מכון ויצמן למדע הסבר למנגנון זה. מחקר שבוצע במעבדתה של פרופ' טלילה וולק, מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית, מראה כי תאי השריר, הקרויים סיבים, שצורתם כגליל דק וארוך, מכילים חלבונים המתפקדים כחישנים מכניים – מולקולות המגיבות לכוחות פיסיים. חלבונים אלה, שהם בעלי תכונות אלסטיות המדמות אותם לקפיץ, מחוברים בצד אחד לשלד התא, הציטוסקלטון, ובצד השני לגרעין התא. כיווץ השרירים מפעיל כוח מכני על הציטוסקלטון, אשר כשלעצמו מפעיל לחץ על החלבונים החישניים, וגורם להם להעביר אות לגרעין.

ככל הנראה, משנה האות את מבנה הגרעין, דבר הגורם לשינוי בביטוי הגנים – כלומר, בפעילות הגנים, לעומת פעילותם בגרעינים בהם השריר אינו מתכווץ. כתוצאה מכך מופעלים גנים מסוימים אשר גורמים להפרשת חלבונים המרכיבים את החוטים הדקים אשר אחראים לכיווץ סיב השריר. חלבונים אלה מחזקים את החוטים הקיימים ומסייעים להפקתם של חוטים חדשים, ובכך בונים את מאסת השריר.

כך מחזקת הפעילות הגופנית את השריר. אך היות שחלבונים בוני-שריר מתפרקים מהר יחסית, צריך לחזור מדי פעם על האות הנדרש להפקתם. אך אם השריר אינו מתכווץ זמן רב, עקב העדר פעילות גופנית, חיישנים מכניים אלה אינם שולחים את אותותיהם לגרעין, ומאסת השריר קטנה.

סיבי שריר של זחל זבוב הפירות תחת מיקרוסקופ קונפוקלי: בסיב רגיל, לגרעינים צורה נורמלית ופיזור נכון בתא (A). לעומת זאת, כאשר בחלבון ה-300-MSP או בחלבונים שהוא קושר מתחוללת מוטציה, גרעיני הסיבים מעוותים ופזורים בחוסר סדר בתא (B, C ו-D)

ראיות להסבר זה מעלה מחקר שביצעו בזחלי זבוב הפירות פרופ' וולק וחברי קבוצתה, ביניהם תלמידות המחקר הדס אלחנני-טמיר ומירי שניידר, והחוקר הבתר-דוקטוריאלי ד"ר שאושאו וואנג. כפי שהתפרסם בכתב-העת המדעי Journal of Cell Biology, זיהו המדענים בזבוב הפירות חלבון הקרוי MSP-300, שצורתו ותכונותיו המכניות מתאימות להפליא לתפקידו המשוער כחישן מכני. חלבון זה, אשר סובב את גרעין התא, הוא בעל שלוחות רדיאליות רבות, המחוברות לציטוסקלטון. לחלבון זה תכונות אלסטיות, כיאה לחישן מכני, והוא פועל בשיתוף פעולה הדוק עם שני חלבונים נוספים, המסייעים ליצור פיגומים קשיחים אשר מגינים על הגרעין מפני כיווצי שריר. יתר על כן, באמצעות החדרת מוטציות ל-MSP-300 הראו המדענים, כי חלבון זה אכן חיוני לשמירה על מאסת השריר. המוטציות השפיעו לרעה על שרירי הזבוב: סיבי השריר נעשו דקים, וגרעיניהם התעוותו ונדבקו אחד לשני. כתוצאה מכך שובשה פעילות השריר, כך שזחלים לא יכלו לזחול, וזבובים בוגרים לא יכלו לעוף.

היות שבסיבי השרירים של בני-האדם קיימים חלבונים המקבילים ל-MSP-300, אשר יכולים לתפקד כחישנים מכניים, עשויים ממצאים אלה לשפוך אור על הקשר בין פעילות גופנית לבין בניית שריר בריאה בבני-אדם. ייתכן שהבנה טובה יותר של קשר זה תוביל, בעתיד, לפיתוח דרכים משופרות למניעת איבוד השריר – תופעה אשר עשויה להיגרם עקב זיקנה, חוסר פעילות גופנית הנובע משיתוק, או מחלות שרירים ניווניות.

חלבון ה-300-MSP, הנראה כאן תחת מיקרוסקופ קונפוקלי, סובב את גרעין תא השריר (מימין: בירוק; משמאל: באדום) עם שלוחות לשלד התא

פרופ' טלילה וולק. חישנים מכניים

משאבות טורבו

ד"ר מאיה שולדינר וד"ר שי פוקס. המנגנון התאי

מדוע טורחים תאי גופנו לבצע פעולה הנוגדת, לכאורה, את כל חוקי ההיגיון – להרוס בשיטתיות חלבונים תקינים לגמרי שזה עתה נוצרו? מחקר חדש, שהתבצע במכון ויצמן למדע בשיתוף עם מדענים מגרמניה, מגלה כי, ככל הנראה, פעולה זו חיונית לתיפקודו התקין של התא. יתר על כן, שיבושים בפעולה זו עלולים להיות קשורים למחלת אלצהיימר.

ממצאי המחקר שהניב תובנה זו פורסמו בכתב-העת המדעי Molecular Cell. ד"ר מאיה שולדינר, ותלמיד המחקר ד"ר שי פוקס, מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן למדע, בשיתוף עם ד"ר מריוס למברג וד"ר דונם אבצי מאוניברסיטת היידלברג שבגרמניה, רצו להבין כיצד פועל פרסנילין (presenilin), חלבון שמתחוללת בו מוטציה אצל חולים באחד מסוגי מחלת אלצהיימר (שהוא גם תורשתי ומתפרץ בגיל צעיר יחסית).

כדי להבין את מנגנון פעילותו של פרסנילין בחנו המדענים תחילה את "האב הקדמון" של חלבון זה, חלבון שמרים הקרוי Ypf1. כאשר הוציאו את Ypf1 מתאי השמרים, נוצר בתא עודף חלבון אחר שתפקידו לשאוב אבץ, שהוא מתכת חיונית, אל תוך התא. למעשה, בתא ישנן שתי "משאבות" אבץ, אך רק אחת מהן הושפעה מהוצאת הפרסנילין: משאבת ה"טורבו", אשר קושרת את האבץ בחוזקה, ושואבת אותו לתוך התא ביעילות גבוהה. המשאבה השנייה, הקושרת את האבץ בקשר חלש יותר, לא הושפעה כלל. המדענים הגיעו למסקנה, שכנראה תפקיד ה-Ypf1, שהוא אנזים אשר מפרק חלבונים אחרים, הוא לפרק את משאבות הטורבו של האבץ בתא.

צילום פלורסנטי של תאי שמרים, המראה שחלבון השמרים Ypf1 (בירוק) מצוי מסביב לגרעין התא, בדומה לפרסנילין, החלבון האנושי המקביל לו, שגורם למחלת אלצהיימר

מערכות בעלות שתי משאבות היו נושא למחקר שביצעה פרופ' נעמה ברקאי במכון, לפני מספר שנים, ובמסגרתו נחשף כי המשאבות החלשות אמנם יעילות פחות, אך הן רגישות ביותר לתנודות רמת החומר בתא, וכאשר רמת החומר יורדת, הן מפעילות את משאבות ה"טורבו"; האחרונות אמנם רגישות פחות לתנודות רמת החומר בתא, אבל מסוגלות לאחסן את החומר המזין, כהכנה למחסור המתקרב. דבר נוסף שהתגלה במחקרה של פרופ' ברקאי הוא, שתאים בריאים מתבססים, רוב הזמן, על המשאבות היעילות פחות, ומאפשרים למשאבות ה"טורבו" לעלות לפני השטח של התא ולהיכנס לפעולה אך ורק בעת הצורך.

כעת ביקשו ד"ר שולדינר ושותפיה למחקר לבדוק כיצד משפיע עודף משאבות ה"טורבו" שעל פני השטח של התא על יכולתו להתכונן למחסור. הם מצאו, כי תאים ללא חלבון ה-Ypf1, המפרק משאבות אלה, זיהו את המחסור באבץ רק אחרי זמן רב. לכן הם לא תיפקדו כראוי בזמן המחסור במתכת זו, והשתקמו ממנו אחרי זמן רב יותר מאשר תאים רגילים, בהם פועל ה-Ypf1 כראוי. מעבר לכך, גם משאבות ה"טורבו" האחראיות לחומרים מזינים נוספים לא פעלו כראוי.

"כנראה, יצירת משאבות ה'טורבו' ופירוקן מהווים מעין מנגנון בטיחות, שהתפתח בתאים כדי לוודא שרמת החומרים המזינים, כגון אבץ, נשמרת בתא ביציבות מרבית", אומר ד"ר פוקס. "אמנם, אנחנו עוד לא יודעים האם וכיצד בדיוק מנגנון זה קשור למחלת אלצהיימר, אך יש ראיות לכך שאבץ, ושינוע מתכות בתאים באופן כללי, עשויים למלא תפקיד מרכזי בגרימת מחלה זו ובהתפתחותה".

מוסיפה ד"ר שולדינר: "יתכן שהתגלית שלנו תפתח כיווני חשיבה חדשים לגבי גורמי מחלת אלצהיימר, שלעת עתה אינם מובנים היטב".

שינויים בהרגלי הזרימה

עברית

מהו תפקיד המים בפירוק הקולגן שמתחולל כחלק מתחזוקת התבנית הבין-תאית?

מימין: ד"ר מורן גרוסמן, ד"ר אינה סולומונוב ופרופ' אירית שגיא. תהליכים אנזימטיים

מעל למחצית ממשקל גופנו מורכב ממים, אך מדענים אשר חוקרים את כימיית הגוף התייחסו מאז ומתמיד למים כאל "משקיף מהצד", אשר יוצר סביבה נייטרלית לתגובות ביוכימיות. במחקר חדש, שהתפרסם בכתב-העת המדעי "רשומות האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית" (PNAS), גילו פרופ' אירית שגיא וחברי קבוצת המחקר שהיא עומדת בראשה, במחלקה לבקרה ביולוגית במכון ויצמן למדע, בשיתוף עם פרופ' מרטינה הבנית' מאוניברסיטת רור בוכום שבגרמניה, ופרופ' גרג פילדס ממכון טורי פינס למחקר מולקולרי שבפלורידה, ארצות הברית, כי מים ממלאים תפקיד הרבה יותר מרכזי בתהליכי חיים מסוימים מכפי שסברו בעבר. ממצאים אלה עשויים להוביל לפיתוח מהיר ויעיל יותר של תרופות למחלות שונות, ובהן סרטן ומחלות אוטו-אימוניות.

המחקר התמקד בפירוק הקולגן על-ידי אנזימים, תגובה ביוכימית הנפוצה כמעט בכל רקמות הגוף. קולגן הוא המרכיב העיקרי של התבנית הבין-תאית, אשר משמשת כתשתית תומכת לרקמות התאים. כחלק מפעילות תחזוקתה של התבנית מתפרק ונבנה מחדש הקולגן באופן שוטף. המדענים חקרו את פירוק הקולגן במבחנה באמצעות שלוש טכנולוגיות: פלואורסנציה, קרני רנטגן, וספקטרוסקופיית אינפרה-אדום.

תנועת המים סביב הקומפלקס אנזים-קולגן: הקצב בו מחליפות מולקולות המים בסביבה את קשרי המימן שלהם תלוי במרחק מהאתר הפעיל של האנזים (באפור) ובסוג הקולגן אשר מפורק על-ידי האנזים. ההבדלים בקצב יוצרים גרדיאנט של תנועת המים, ממהירה ביותר (באדום) עד איטית (בתכלת)

על-פי התורה הקלאסית, אפשר לתאר את מהלכן של תגובות אנזימטיות באמצעות עקומה: התגובה מתרחשת בקצב הגובר תחילה ומתייצב בהמשך, והיא ממשיכה עד שהאנזים מסיים את עבודתו, ומפרק לחלוטין את החומר הכימי. אך במחקר החדש נדהמו המדענים כשגילו, כי גם לאחר שכל הקולגן התפרק, עדיין אפשר היה לחזות בתופעות-לוואי של התהליך – כמו אדווה המתפשטת אחרי שאבן נזרקה למים: מולקולות המים בסביבה המשיכו לנוע ולשנות את קשרי המימן שלהם, כתגובה לשינויים אשר התרחשו בזמן התגובה על פני השטח של האנזים עם הקולגן. תופעת-לוואי זו התרחשה במשך זמן רב יותר מאשר התגובה עצמה, וככל הנראה היא מכינה את הקרקע לתגובות כימיות וביוכימיות נוספות ברקמות הגוף. בניסויים מסוימים פורק כל הקולגן תוך שנייה, אך תנועת המים נמשכה לפחות פי חמישה מזמן הפירוק.

בהמשך גילו פרופ' שגיא ושותפיה למחקר, כי תנועת המים השתנתה בהתאם לסוג הקולגן ולחומרי הפירוק של התגובה הכימית. ממצא זה מצביע על כך, שקיים קשר הדוק מאוד בין המים לבין התגובה.

בעקבות הגילוי המפתיע הזה התברר, שכדי להבין לעומק תהליכים אנזימטיים בגוף האדם, יש לברר כיצד משפיעות עליהם מולקולות המים המצויות בסביבתם. תובנות מעמיקות בתחום זה עשויות להיות חשובות לא רק לצורך הבנת תהליכים כימיים המתחוללים בגוף, אלא גם לשם פיתוח תרופות חדשות. למשל, כיוון שפירוק יתר של קולגן מאפשר התפשטות של תאי סרטן אשר נודדים בדרכם לייסד גרורות חדשות, וכן תאים דלקתיים המובילים להתפתחות מחלות אוטו-אימוניות, ייתכן שהבנת התגובה של המים עם הקולגן תאפשר פיתוח של כלים חדשים להתמודדות עם מחלות אלה. ייתכן, למשל, שאפשר יהיה לייעל את תהליכי הפיתוח של תרופות שונות באמצעות שליטה בתנועת המים.

במחקר השתתפו גם ד"ר בנג'מין בורן וד"ר אינה סולומונוב מקבוצת המחקר של פרופ' שגיא; ד"ר מורן גרוסמן, תלמידת מחקר לשעבר במכון ויצמן למדע וחברה בקבוצתה של פרופ' הבנית', שכללה גם את ד"ר ג'סיקה דילמן-גסנר ואת ד"ר ולריה קונטי ניבלי.

שינויים בהרגלי הזרימה

בכל צבעי הקשת

עברית

ד"ר אמנון בר-שיר, שהצטרף באחרונה למחלקה לכימיה אורגנית במכון ויצמן למדע, חולם בצבעים. בחלומו, טכנולוגיית הדימות בתהודה מגנטית, MRI, שמפיקה כיום דימויים בשחור-לבן, מגישה לנו תמונות בצבעים חיים – כפי שקרה לטלוויזיה ולמיקרוסקופיה בהפרדה גבוהה. הצבע יוסיף ל-MRI לא רק יופי, אלא גם יגביר משמעותית את יכולתנו לזהות תהליכים שונים בגוף. למשל, כך אפשר יהיה לעקוב אחר גורלם של תאים מושתלים, אחר התקדמות הטיפול בסרטן, או אחר הפרשתם של מתווכים כימיים, בין-עצביים, במוח.

החלום הזה נבט, בין היתר, על רקע התפתחויות בתחום המיקרוסקופיה, ובפרט השימוש בחלבונים זוהרים, שיטה שזיכתה את מפתחיה בפרס נובל בכימיה לשנת 2008. בשיטה זו מוחדרים מקטעים גנטיים – שמקורם במדוזות זוהרות – לתאים, לרקמות או לאיברים, שם הם הופכים ל"גנים מדווחים" באמצעות תרגומם לחלבונים זוהרים.

"אם נקדם באופן דומה את שיטות הדימות באמצעות ה-MRI", אומר ד"ר בר-שיר, "נוכל לעקוב אחר תהליכים בתוך מערכות ביולוגיות חיות, עמוק בתוך הרקמות, לאורך זמן ובאופן לא-פולשני". כבר במחקרו הבתר-דוקטוריאלי, בבית-הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס שבארצות הברית, החל ד"ר בר-שיר לעבוד עם גנים מדווחים המפיקים צבעים שונים בתוך סורק MRI. כעת הוא מפַתח מערכת המורכבת משני חלקים: חישן ביולוגי, ואנזים שחייב להיות נוכח כדי להפעיל את החישן. לשם כך הוא נדרש לפתח אנזים וחומר שעליו האנזים פועל, כאשר "בני הזוג" יודעים לעבוד היטב ביחד – ורק ביחד.

הדמיה בצבע עשויה, בין היתר, לאפשר מעקב אחר מטרות רבות בעת ובעונה אחת. ה-MRI הרגיל אינו מבחין היטב בין מטרות שונות מכיוון שהוא מדמה מים, חומר הקיים בגוף בכמויות גדולות מאוד. כיום משתמשים בחישנים מולקולריים ומעבדים לתמונה לאחר הדימות, כדי להתמקד ברקמה מסוימת. ד"ר בר-שיר שואף לשנות את תהליך הדימות עצמו באמצעות שינוי האותות שיוצרים המים, תוך שימוש במולקולות ביולוגיות. הוא מחדיר חישנים סינתטיים, בגודל מולקולה, שתכונותיהם הכימיות מאפשרות להם להעביר את ה"תוויות המגנטיות" שלהם למולקולות מים סמוכות, ולהעניק "צבע" רק לאיזור המטרה.

במחקרו הבתר-דוקטוריאלי עזר ד"ר בר-שיר ליצור חלבון שמקורו בנגיף ההרפס, אשר פעל כ"מדווח" צבעוני ובולט בשילוב עם החישן הסינתטי שלו. כאשר החדירו המדענים את הגן של חלבון זה לגידול של עכבר, הם גילו שאפשר היה לעקוב אחר צמיחת הגידול בקלות רבה באמצעות MRI. "אני מקווה ליצור מיגוון שלם של צבעים", אומר ד"ר בר-שיר. "הרעיון הוא להפיק דימות של מספר מולקולות באותו זמן. לדוגמה, אם נחדיר גנים, המסומנים בצבעים שונים, לתאים חיסוניים שעוצבו ללוחמה בסרטן, נוכל לראות לאן נודדים תאים אלה, וכיצד הם מתקיפים את תאי הגידול. בעתיד ייתכן שאפשר יהיה להשתמש בגישה זו לצורך איבחון, ובכך, אולי, לשפר את שיטות הטיפול הקיימות".

בנוסף לגנים מדווחים מפתח ד"ר בר-שיר חישנים מסוגים אחרים לשימוש ב-MRI, ובהם חישנים המיועדים לזיהוי יונים של מתכת בגוף, כגון סידן ואבץ. למשל, מעקב אחר האבץ, אשר מופרש במקביל להפרשת האינסולין בלבלב, עשוי לאפשר לרופאים לעקוב אחר הצלחת טיפולים חדשניים בסוכרת. כמו כן מפתח ד"ר בר-שיר מולקולות אשר ישפרו את איכות התמונה המתקבלת בעזרת ה-MRI הרגיל. במסגרת פרויקט זה הוא בוחן שימוש בחומרים המכילים אטומי פלואור, אשר אינם קיימים בגוף באופן טבעי, ובננו-חלקיקים העשויים להגדיל את מבחר הצבעים לשילוב ב-MRI.

ד"ר אמנון בר-שיר. הדמיה בצבע

ד"ר בר-שיר גר עם אשתו ושני ילדיו בקיבוץ רמת הכובש, ליד כפר-סבא. הוא גדל בקיבוץ, בו גרים גם הוריו ואחיו, כך שההחלטה לחזור לישראל לאחר לימודיו הבתר-דוקטוריאליים הייתה גם החלטה לחזור לבית ולמשפחה. "בחרתי במכון", אומר ד"ר בר-שיר, "מפני שכאן יש לי אפשרויות טובות מאוד לקדם את המחקר שלי, הן מבחינת התשתית והן מהבחינה האנושית".
בכל צבעי הקשת

כמה צדדים למטבע

עברית

אליס ובוב אוהבים לשחק משחקים מתמטיים. באחד המשחקים שהם נוהגים לשחק הם מטילים מטבע ומחשבים את הסיכוי שלהם לנחש את התוצאה. מהו הסיכוי שיצליחו אם, למשל, בוב יטיל את המטבע ואליס תצטרך לנחש את התשובה? ולהיפך: כאשר אליס תטיל את המטבע, ובוב יצטרך לנחש?

"ישנן כל מיני גרסאות למשחק הזה", אומרת פרופ' אירית דינור מהמחלקה למדעי המחשב ומתמטיקה שימושית במכון ויצמן למדע. "הגרסאות השונות והפתרונות המתמטיים לכל גרסה נותנים בידינו תובנות כיצד משותף מידע בעולם האמיתי, במדעי המחשב, בענפי המתמטיקה השונים, ואפילו בעולם הפיסיקה הקוונטית והתקשורת הקוונטית". פרופ' דינור ושותפיה למחקר השתמשו באחרונה באחת מגרסאות המשחק כדי להבין איך אפשר לשחק אותו במערכת שבה חלים חוקים "קוונטיים". מחקר זה עשוי לסייע במאמץ לרתימת התכונות המוזרות של החלקיקים הקוונטיים על מנת לבנות דרכים חדשות לשימוש במידע – לדוגמה, בתקשורת קוונטית.

"במשחק הטלת המטבע", אומרת פרופ' דינור, "קל לטעות ולחשוב שאחרי שאליס ובוב הטילו את המטבע וניחשו את התוצאה, הסיכוי שלהם לנחש נכונה יהיה 25%, כיוון שלכל אחד מהם היה סיכוי של 50% לנחש את התשובה הנכונה". אבל אם, לצורך העניין, כל אחד מהם ינחש שהשני הטיל את אותה התוצאה שקיבלו בעצמם – הם מעלים את הסיכוי שלהם לזכייה ל-50%. אם אליס ובוב ממשיכים לשחק את המשחק – כאשר בכל פעם עליהם לנחש את התשובה הנכונה כדי לנצח – האם ישנם טריקים נוספים שבהם הם יכולים להשתמש, ואשר עשויים להגביר את סיכוייהם לזכות? התשובה היא, למרבה הצער, לא ממש. סיכוייהם יפחתו בכל סיבוב של המשחק: חישובים מתמטיים מובילים למסקנה, שבכל המקרים, ככל שיימשך המשחק זמן רב יותר, כך הסיכוי לנחש את התוצאה פוחת – ומתקרב לאפס.

אבל כאשר פרופ' דינור ושותפיה למחקר שינו את החוקים פעם נוספת, ונכנסו לעולם של הפיסיקה הקוונטית, הסתבכו העניינים אפילו יותר: המידע שבידי אליס ובוב התעצב כעת לכדי חלקיקים קוונטיים.

כדי להבין את המשחק יש להבין, קודם לכל, כמה עקרונות קוונטיים בסיסיים. העיקרון הראשון הוא, שחלקיק קוונטי מסוגל להימצא ביותר ממצב אחד בעת ובעונה אחת ("סופרפוזיציה"), אבל כאשר מישהו מודד אותו (או מתבונן בו), הוא "קורס" למציאות אחת בלבד. לפיכך, כל חלקיק הנתון בסופרפוזיציה יכול להכיל הרבה יותר מידע מאשר "כן" או "לא". העיקרון השני הוא השזירה הקוונטית. שזירת החלקיקים של אליס ובוב זה בזה תוביל לתופעה מוזרה: גם אם ירחיקו את שני החלקיקים האחד מהשני, הם ימשיכו לשמור על תיאום מושלם, כך שכל שינוי שיתרחש במצבו של אחד החלקיקים יוביל לשינוי מיידי במצבו של החלקיק השני.

שני העקרונות האלה הועלו לראשונה בתחילת המאה הקודמת, ולמעשה, אלברט איינשטיין מפורסם בכך שהתנגד לרעיון השזירה. במאמר שכתב איינשטיין, בשיתוף עם בוריס פודולסקי ונתן רוזן, הציגו המדענים פרדוקס שגרס, כי היות שמידע אינו מסוגל לנוע בין חלקיקים במהירות העולה על מהירות האור, חייבים להיות משתנים נוספים – חבויים – השולטים בתהליך, אחרת תהיה התוצאה "ידועה" לפני שהמדידה מתבצעת. אולם, בשנים שחלפו קרסו התיאוריות של איינשטיין ועמיתיו ביחס למשתנים חבויים, ובמסגרת ניסויים כבר נמצאה הוכחה לתופעת השזירה. אבל הפרדוקס בעינו עומד: כיצד מסוגלים שני חלקיקים "לחלוק מידע" ולתאם את מצבם ללא זמן תגובה, גם כאשר המרחק ביניהם גדול מאוד?

נחזור לאליס ובוב. במשחק השזירה, אם אליס מודדת את החלקיק הקוונטי שלה, ובכך גורמת לו לקרוס לכדי מצב מסוים, אזי החלקיק המסובך של בוב מוכרח, מייד, "להתיישר" בהתאם לכך. לכן, שזירת חלקיקי מידע עשויה להיתפס כרמאות. האם יזכו אליס ובוב בכל סיבוב של המשחק, כיוון שנראה שהתוצאה נקבעה מראש, או שמא יוכרע המשחק על-פי חוקים אחרים? במילים אחרות, כיצד ייושמו התנאים שמציב פרדוקס איינשטיין-פודולסקי-רוזן במשחק זה?

פרופ' דינור ושותפיה למחקר הראו, באופן מתמטי, שמשחק המבוסס על חלקיקי מידע שזורים יתאים את עצמו, בסופו של דבר, לתבנית של כל המשחקים האחרים: ככל שירבו אליס ובוב לשחק, כך יפחתו סיכוייהם לזכות. שזירה אולי תגדיל את סיכוייהם בתחילת המשחק, כיוון שלבוב יהיה מושג לגבי התוצאה של אליס, אבל היות שהטעות עדיין אפשרית – הסיכוי ימשיך לדעוך, ולהתקרב לאפס, ככל שימשיכו לשחק את המשחק. כמו הטלת המטבע, התוצאה של אליס עדיין תהיה אקראית: מדידתה אמנם תגרום לקריסת המערכת הקוונטית למצב מסוים, אבל לא תהיה כל אפשרות לחזות מה יהיה מצב זה, או לשלוט בו. לכן, בעוד הסיכויים עבור כל אחד מהם יישארו זהים, התבנית תישאר כשהייתה, והסיכויים ימשיכו לקטון ככל שיימשך המשחק. כלומר, שזירה עשויה להוות, במקרה הטוב, מעין רמאות חלקית.

אם תקשורת קוונטית תהפוך למציאות, יוכלו אליס ובוב לרתום אותה לצורכי הצפנה – למשל, כדי לזהות הפרעות במסרים שנשלחו ביניהם. אף על פי שטכנולוגיה זו רחוקה ממימוש, היא תזדקק למתמטיקה העכשווית כדי לקבוע את חוקי הפעלתה ועל מנת לחזות את גבולותיה.

ד"ר אירית דינור