מגזין המכון - גיליון 62 - מארס 2011

גיליון 62 - מארס 2011
המתמטיקה של החיים
07.03.2011
ידידים
חברי הנהלת חברת "ישראכרט" ביקרו באחרונה במכון. הם נפגשו עם פרופ' ישראל בר-יוסף, שסקר לפניהם את המאמצים והמשאבים הרבים שמכון ויצמן למדע משקיע בפעילויות למען הקהילה באמצעות חינוך מדעי לאוכלוסיות יעד שונות
הצד השני של המטבע
מחלות, תרופות וטיפוליםחדשות מדע בשפה ידידותית
מדעני מכון ויצמן גילו כי נוגדי חימצון גורמים לקשיי פוריות בנשים
הגנטיקה של החרדה
מוח והתנהגותחדשות מדע בשפה ידידותית
תחושת החרדה המתעוררת בנו במצבי מצוקה היא נורמלית ואף רצויה - היא זו שמאפשרת לנו להתמודד עם איומים ולשרוד. אך לא פחות חשובה ממנה היא החזרה לשגרה עם חלוף האיום
ד"ר אסף אהרוני. טעם וארומה
צמחים וחקלאותחדשות מדע בשפה ידידותית
מדעני המכון לקחו חלק בפרויקט מיפוי הגנום של תות הבר, ותרמו למחקר את המיפוי והזיהוי של גנים ומשפחות גנים אשר אחראים ליצירת חומרי הטעם והריח של התות.
מימין: ד"ר משה גולדסמית, פרופ' ישראל סילמן, פרופ' דן תופיק, פרופ' יואל זוסמן, משה בן-דויד. (מאחור): ד"ר חיים לידר וד"ר יעקב עשני. מערך הגנה
אבולוציהביוכימיהחדשות מדע בשפה ידידותית
התגוננות כנגד תקיפה בגז עצבים מהווה כיום מרכיב משמעותי במערך ההגנה של מדינות רבות בעולם. גזי העצבים מצויים בשימוש צבאות וארגוני טרור, ומהווים איום צבאי ואזרחי כאחד, אך הפתרונות התרופתיים הקיימים נגדם הם חלקיים בלבד.
ננו-צינור פחמן עקלתוני מצופה זהב
מדעי החומריםחדשות מדע בשפה ידידותית
המלך מידאס אולי הפך כל דבר שנגע בו לזהב, אבל הוא מעולם לא זכה להניח את ידיו על ננו-צינורות פחמן. ההישג הזה נפל בחלקם של פרופ' ארנסטו יוסלביץ ותלמיד המחקר טוהר ירדן, מהמחלקה לחומרים ופני שטח שבפקולטה לכימיה במכון ויצמן למדע.
מימין: שני גלשטיין, עידן פרומין, לירון רוזנקרנץ, ד"ר שגית שושן, פרופ' נועם סובל ויערה ישורון. איתות רגשי
מוח והתנהגותחדשות מדע בשפה ידידותית
מדעני מכון ויצמן למדע גילו, כי הדמעות משגרות איתותים, אשר חלקם מקודדים בחומרים כימיים הכלולים בנוזל הדמעות עצמו.
מימין: ד"ר עדי רוה, ליאורה גיא-דוד, אילת קופר ופרופ' איתן ראובני. חשמל בגוף
ביוכימיהחדשות מדע בשפה ידידותית
כיצד מתרחש השינוי הפתאומי בקצב הלב בעת סכנה? מדעני המכון גילו מנגנון חדש ובלתי-מוכר, המפקח על מעבר אותות מתאי עצב לשריר
פרופ' ויויאן טייכברג. מנגנון טבעי
מחלות, תרופות וטיפוליםחדשות מדע בשפה ידידותית
אחת הסיבות לנזק ההרסני שיוצרים שבץ ופגיעות ראש אחרות היא יצירה מוגברת של חומר הקרוי גלוטמט, אשר משמיד את תאי המוח הבאים איתו במגע. נכון להיום, לא ניתן להילחם בעודפי הגלוטמט ולמנוע את הנזק, משום שמרבית התרופות "נתקעות" במחסום הדם-מוח אשר מונע את כניסתן למוח
בין השומן לדם
ביוכימיהחדשות מדע בשפה ידידותית
לכולנו חשוב שרמת הכולסטרול ושומנים אחרים בדמנו תהיה תקינה, אך נראה שלכלי הדם עצמם זה לא ממש "איכפת". אפילו כאשר פקקי שומן מאיימים לחסום את זרם הדם, כלי הדם אינם מגיבים לסכנה ואינם מצמיחים צינורות עוקפים.

עמודים