מגזין המכון - גיליון 40 - ספטמבר 2005

גיליון 40 - ספטמבר 2005

בשער: מיפוי של מטענים חשמליים על-פני מולקולת פנילאלנין tRNA סינתטז. אדום: מטען שלילי. כחול: מטען חיובי. שני גופים הטעונים במטענים שליליים אמורים לדחות זה את זה, אבל מולקולות tRNA הנושאות מטען חשמלי שלילי מזהות חלבונים (אנזימים) שגם הם טעונים במטען חשמלי שלילי ונקשרות אליהם. כיצד הם מתגברים על כוחות הדחייה? פרופ' מארק ספרו מהמחלקה לביולוגיה מבנית, וחברי קבוצת המחקר שלו, חישבו את פריסת השדות האלקטרו-סטטיים מסביב למולקולות האנזימים, ומצאו שעל-פניהן מצויים גם "איים" של מטען חשמלי חיובי, שאליהם נקשרות מולקולות ה-tRNA.

גשר קטן גדול
01.09.2005
האם אפשר לחבר חוט למולקולה בודדת ולמדוד את תכונות הולכת החשמל שלה?
גוזרים ומדביקים
01.09.2005
ד"ר פיטרוקובסקי וחברי הצוות שלו מצאו באחרונה את המקטעים דמויי האינטאין בחלבונים של קבוצה אחרת של בעלי חיים שם הם ממלאים - לכאורה - תפקיד שונה לחלוטין
אאוריקה
01.09.2005
פרופ' גרגורי ("גרישה") פלקוביץ, ראש המחלקה לפיסיקה של מערכות מורכבות במכון ויצמן למדע, מצא שחלקיקי חומר קטנים מאוד, המרחפים בגל מים עומד, נעים בכיוונים שונים, הנקבעים על-פי מידת ה"אהבה" שלהם למים. חומר ש"אוהב" מים (הידרופילי) דוחה כמות מים שמשקלה עולה על משקלו, ולכן ינוע כלפי מעלה; ואילו חומר "שונא" מים (הידרופובי) דוחה כמות מים שמשקלה קטן ממשקלו, ולכן ינוע וישקע כלפי מטה
לזרום עם הזמן
01.09.2005
​האם אפשר לבנות מודל מתמטי של תהליכי זרימה שפתרונותיו אינם "נשברים" או "מתפוצצים" בזמן?
החיים במלח
01.09.2005
צוות מדענים במכון חשף באחרונה את אחד מהגורמים שמאפשרים לאצות מיקרוסקופיות לחיות בנוחיות אפילו בתנאי המליחות הקיצונית של ים המלח
שני כובעים
01.09.2005
ד"ר גרוס וחברי קבוצת המחקר שלו ביקשו לברר,מה קורה לשרשרת האירועים המובילה להתאבדות התא כאשר החלבון BID אינו נקטע על-ידי האנזים קספייז-8
החיידק של ד
01.09.2005
ייתכן שהחיידק שתרם רבות להגשמת החזון הציוני יחזור ויתרום גם להגשמת חזון המיחזור של פסולת עתירת תאית
על הבלימה
01.09.2005
  בקרת התנועה של כלי הדם מורכבת ממספר "תמרורי הכוונה" הנקשרים אל תאי המערכת החיסונית, ומעבירים  אליהם מסרים שונים באמצעות איתות כימי. כיצד מצליחים תאים אלו להאט ולעצור את מרוצתם באופן כה יעיל, ויחד עם זאת כה בררני?
מדע חוצה גבולות
תוצרת המכון
  ד"ר טארק אבו-חאמד, צעיר פלסטיני, תושב הכפר הקטן צור-באהר במזרח ירושלים, מאמין בכל לבו ביכולתו של המדע  לגשר על פערים תרבותיים, לאומיים ופוליטיים. הוא השלים את לימודיו לתואר שלישי בהנדסה כימית באוניברסיטת אנקרה,  טורקיה, והחל להתעניין באפשרות לבצע מחקר בתר-דוקטוריאלי במחלקה למדעי הסביבה וחקר האנרגיה במכון ויצמן למדע
השתלטות עוינת
01.09.2005
כיצד נגיף ה- HIV משבש את תיפקוד תאי המערכת החיסונית?

עמודים