מגזין המכון - גיליון 55 - יוני 2009

גיליון 55 - יוני 2009

בשער: המבנה של מגוון רשתות מורכבות מתחומי הביולוגיה, ההנדסה והחברה נותח, במטרה לזהות ולחקור את אבני הבניין המרכיבות אותן. פותחה שיטה לזיהוי "טביעת האצבע" של הרשת באמצעות מוטיבים רישתיים, אשר חשפו "משפחות-על" מפתיעות של רשתות שונות החולקות תבניות משותפות. לדוגמה, מערכת העברת אותות בתאים של יונקים, תאי עצב המהווים את המוח של תולעת, ורשת הגנים האחראים להתפתחותו של זבוב הפירות שייכים כולם ל"משפחת על" אחת. התמונה מציגה את מקדם המתאם של מרכיבי הרשת. ריבועים כהים אדומים מעידים על צבר רשתות השייכות לאותה משפחה. המחקר נעשה על-ידי ד"ר חן מילוא, ד"ר שלו איצקוביץ, וד"ר נדב קשטן במעבדתו של פרופ' אורי אלון.

חיי כוכב
01.06.2009
מדעני מכון ויצמן זיהו את הכוכב המתפוצץ הגדול ביותר שנצפה מעולם. בהמשך התהליך הפך הכוכב לחור שחור גדול
אנרגיה כמו מים
כימיהחדשות מדע בשפה ידידותית
מדעני מכון ויצמן פיתחו גישה חדשה לפירוק מים לחמצן ולמימן.
אבולוציה תחת בקרה
אבולוציהחדשות מדע בשפה ידידותית
יצורים בני כלאיים ריתקו את דרווין כל חייו. העובדה שמינים קרובים מסוגלים ליצור צאצאים משותפים, בעלי תכונות של שניהם, אבל בדרך כלל אינם מסוגלים להתרבות ולהעביר את התכונות האלה לדור שלישי, הייתה בעיניו הוכחה נוספת לתיאוריה שהמינים מתרחקים זה מזה בהדרגה.
הגנן המסור
ביולוגיה מולקולרית של התאחדשות מדע בשפה ידידותית
המוח העוברי המתפתח דומה במידה רבה לפרדס צומח. תאי העצב הגדלים מצמיחים ענפים מסועפים, אך עם הזמן, כאילו בידי גנן בלתי נראה, הענפים המיותרים "נגזמים", וקישורים רבים בין תאי העצב נמחקים. לאחר מכן מצמיחים חלק מהתאים ענפים חדשים, אשר מרשתים את המוח הבוגר בדייקנות מדהימה.
תרשים המציג את שני המשטחים המקבילים. מפני השטח יוצאים "זיפי מברשת" עשויים מפולימר הנקשר למולקולות מים. "מברשות" אלה מפחיתות את החיכוך בין המשטחים לרמות נמוכות ביותר, גם בלחצים גבוהים - הדומים לאלה המופעלים במיפרקים טבעיים
מדעי החומריםחדשות מדע בשפה ידידותית
מערכת סיכוך דמויית מברשת מונעת חיכוך ושחיקה גם בלחצים גבוהים מאוד - בדומה לאלה המתקבלים במפרקים טבעיים.
רשיון להרוג
מחלות, תרופות וטיפוליםחדשות מדע בשפה ידידותית
יחידות העילית של מערכת החיסון - תאי T הורגים - נוקטות באסטרטגיה כפולה, על-ידי שני טיפוסים של "תאים-חיילים": האחד הורג את תאי המטרה באמצעות חלבון קטלני, והשני מתמחה בקטילת תאים על-ידי כך שהוא גורם להם "לאבד עצמם לדעת".
מימין: יאיר פילד, ד"ר ערן סגל, נעם קפלן ויניב לובלינג. אריזה
מתמטיקה ומדעי המחשבחדשות מדע בשפה ידידותית
"בשנת 2006 עבדנו עם כמה מאות רצפים של די-אן-אי. הודות להתקדמות הטכנולוגית, היום אנו מסוגלים לבדוק כ-10 מיליון רצפים, ולהשוות אותם לתוצאות הקודמות," אומר ד"ר סגל מהמחלקה למדעי המחשב ומתמטיקה שימושית במכון ויצמן למדע .
שניים לדרך
ביוכימיהחדשות מדע בשפה ידידותית
"הדי-אן-אי של כל תא בגופנו ניזוק בערך 20 אלף פעם ביום, כתוצאה מקרינה, ממזהמים ומחומרים המיוצרים בתוך הגוף עצמו. ללא תהליכי תיקון די-אן-אי לא יכלו החיים כפי שאנחנו מכירים אותם להתקיים".
תאים חיסוניים רבי-רגליים
מחלות, תרופות וטיפוליםחדשות מדע בשפה ידידותית
כיצד מצליחים תאי הדם הלבנים להיאחז בדופנות כלי הדם, להתקדם במהירות לאורכם, ולמצוא נקודת מעבר נוחה - וכל זאת מבלי להיתלש ולהיסחף בזרם הדם?
המזון כתרופה