מגזין המכון - גיליון 8 - ספטמבר 1997

גיליון 8 - ספטמבר 1997
זה סרטן, זה לא
חדשות מדע בשפה ידידותית
שיטה לא חודרנית שפותחה במכון מאפשרת להבחין באמצעות תהודה מגנטית בין גידולים סרטניים לגידולים שפירים
מסדרים את האקלים
חדשות מדע בשפה ידידותית
פרופ' אלי ציפרמן, מהמחלקה למדעי הסביבה וחקר האנרגיה במכון, הציע בעבר הסבר לאופי הכאוטי של תופעת ה"אל ניניו" באוקיינוס השקט. באחרונה הראה פרופ' ציפרמן, באמצעות מודל מתמטי, כיצד אפשר - עקרונית - לגרום ל"אל ניניו" להתחולל בפרקי זמן קבועים וידועים מראש, ולא באופן כאוטי
זהירות נוגדנים בסיבוב
חדשות מדע בשפה ידידותית
הנוגדנים הלא-בררניים אינם מתייחסים דווקא למבנה הכימי של החלבון או הפפטיד, אלא לכל מקום שבו שרשרות חלבוניות מבצעות "סיבובים מסוכנים" . במלים אחרות, אלה הם נוגדנים נגד סיבובים, פניות חדות ועיקולים
בעניין העצם
חדשות מדע בשפה ידידותית
מדעני המכון פיתחו מודל מתמטי שיכול לסייע בהבנת הקשר שבין מבנה העצם לבין תכונותיה המכניות הייחודיות
נטיפים וזקיפים
חדשות מדע בשפה ידידותית
נטיפי וזקיפי מערת שורק, שליד בית-שמש, אוצרים בתוכם מידע רציף על שיעורי ירידת המשקעים באזורנו במשך 58,000 שנה
הכבדות הבלתי נסבלת של היקום
חדשות מדע בשפה ידידותית
חוקי ניוטון תוקנו בעבר פעמיים: פעם אחת בתורת היחסות ופעם שנייה בתורת הקוואנטים האם ייתכן שיהיה צורך לתקנם פעם נוספת?
התחממות, יציבות ומה שביניהן
חדשות מדע בשפה ידידותית
שינויים אקלימיים שהתחוללו בעבר יכולים ללמד על האפשרויות ששינויים דומים יתחוללו גם בעתיד. בעשרת אלפי השנים האחרונות היה האקלים בכדור הארץ יציב יחסית, אך לפני כן התאפיין האקלים בשינויים מהירים וחריפים. מה הם "תנאי הגבול" שמעברם האחד יכול להתקיים אקלים יציב, ומעברם האחר "נדחף" האקלים למצב של חוסר יציבות? פרופסור אלי ציפרמן, מהמחלקה למדעי הסביבה וחקר האנרגיה במכון, מציע תשובה אפשרית לשאלה זו.
נתפס על חם