מגזין המכון - גיליון 64 - ספטמבר 2011

גיליון 64 - ספטמבר 2011
בשער: קסו טקלה, בוגרת תוכנית "ניצוצות במדע לזכר משה פרגמנט"
כיצד נוצרים זיכרונו שווא
מוח והתנהגותחדשות מדע בשפה ידידותית
עד כמה קל ליצור זיכרונות כוזבים? מחקר חדש במכון ויצמן למדע מראה, כי די במעט לחץ חברתי כדי לשנות זיכרון אמיתי לזיכרון שווא.
ד"ר דמיטרי גורביץ. מרחבים ליניאריים
מתמטיקהחדשות מדע בשפה ידידותית
מאז ילדותו ידע דמיטרי גורביץ' שהוא ילמד מדעים מדויקים, אך אפילו כאשר התקבל לאוניברסיטה בגיל 15, לאחר שעלה ארצה מרוסיה, עדיין לא היה בטוח שהוא מעוניין בקריירה אקדמית.
תיאום מוח
מוח והתנהגותחדשות מדע בשפה ידידותית
הגורמים הביולוגיים לאוטיזם עדיין אינם מובנים, ולכן אבחון ודאי של התסמונת אפשרי רק בגיל שלוש עד ארבע, עם הופעת התסמינים ההתנהגותיים, באמצעות מבחן התנהגותי סובייקטיבי. מחקר של מדענים ממכון ויצמן למדע ומהמרכז לחקר האוטיזם
אבק כוכבים
אסטרופיסיקהחדשות מדע בשפה ידידותית
כוכבים מתפוצצים הם "בתי החרושת" שבהם מיוצרים כל החומרים המרכיבים את גופנו. במובן הזה, אנשים עשויים, למעשה, מאבק כוכבים.
מימין: פרופ' ירון זילברברג, ערן שמאל ואורי כץ. מתחת לפני השטח
לייזר ואופטיקהחדשות מדע בשפה ידידותית
הנה כמה עובדות ידועות על קרני לייזר: אלומות ממוקדות של קרני לייזר משמשות לחיתוך מתכות כבר כמה עשורים. הן יכולות גם להחליף את איזמל המנתחים וגם לשמש כמקור אור בהדמיה רפואית ובשיטות מיקרוסקופיה מתקדמות.
מימין: פרופ' נתן רן, אסף צוער וד"ר נחום אולנובסקי. התמצאות במרחב
מוח והתנהגותחדשות מדע בשפה ידידותית
מכשירי GPS מאפשרים לנו לנווט ביעילות את דרכנו לכל מקום, והפכו כבר לחלק בלתי-נפרד מהחיים המודרניים הנוחים, הנשענים על טכנולוגיות מתקדמות. אבל היכולת לנווט ולהתמצא במרחב אינה רק שאלה של נוחות.
מוציאים את הרעל
אנרגיהחדשות מדע בשפה ידידותית
ברזל וויטמין B12 מוכרים בעיקר כתוספי מזון, אך מתברר כי כאשר הם קשורים ביחד עם חומר שלישי, הם מסוגלים לפרק חלק ממזהמי המים המזיקים ביותר - ולכן ייתכן כי יוכלו לשמש כפתרון לשיקום מאגרי מים תת-קרקעיים.
ד"ר אילן קורן. ראש בעננים